sunnuntaina, huhtikuuta 10, 2005

Voi meemi!

Minulle tulee meemeistä jotenkin vaivautunut olo. En yleensä edes lue mitä muut niissä paljastavat. Nyt olen sitten tehnyt poikkeuksen ja se kolahti heti omaan nilkkaan. Minä kun olen niin vastuuni tunteva henkilö, että vastaan aina kun kysytään. Ja tässä se nyt sitten on:

Olet loukussa Fahrenheit 451:ssä. Mikä kirja haluaisit olla (minkä kirjan haluaisit painaa mieleesi)?

Enhän minä mikään kirja haluaisi olla. En ainakaan Sata harjanvetoa ennen nukkumaanmenoa. Ehkä jos olisi pakko, niin joku sellainen, jota kuitenkin luetaan ja hypistellään erittäin paljon. Mutta jos ne kaikki tuhotaan, niin sitten se pitäisi vain painaa mieleen. Niin. Ärsyttävää. Tein tuossa sitten mikä kirja olet -testin, jossa väitettiin, että olen Samuel Beckettin Huomenna hän tulee, mutta en minä oikein tiedä. Se on vähän masentavaa, kun ei se koskaan tule. Sitä paitsi se on näytelmä. Olenko minä siis tragikomedia? Hm… Haluaisin mieluiten olla suosittu ja ymmärrettävä, hauska ja viisas kirja. Ehkä olisin Marquezin Sadan vuoden yksinäisyys, mutta se ei tarkoita sitä, että haluaisin juuri sen painaa mieleeni. Kuka niitä Joséita ja Arcadioja jaksaisi painaa mieleensä, herranjestas. Eihän se ole sama mikä haluaisi olla ja minkä haluaisi painaa mieleensä. Ehkä haluaisin painaa mieleeni jonkin tietokirjan, vaikka Länsimaisen filosofian historian tai suomi-englanti-suomi –sanakirjan. Tai italian sanakirjan. Jonkin järkevän kirjan, josta olisi jotakin pysyvää hyötyä.

Oletko koskaan ollut pihkassa fiktiiviseen henkilöön?
En. Oikeissakin on tekemistä. Jos olisin niin hölmö, että retkahtaisin henkilöön jota ei ole olemassakaan, niin hän olisi Gregor Samsa.

Viimeisin ostamasi kirja?
Niitä voi muistaa, kun joka viikko ostaa kirjoja. Joku älytön hairahdus taas. Jaa, mutta ostin tyttärelle Fedja-setä ja kutsumaton vieras ihan juuri.

Viimeisin lukemasi kirja?
Pakko tunnustaa, etten ole jaksanut lukea mitään niiden Novellit 2004 jälkeen. Kai se otti taas niin koville.

Mitä luet paraikaa?
Tätä meemiä. En siis mitään. No hyvä on, seuraavaksi luen melko varmasti Örkenyn Minuttinovelleja.

Mitkä viisi kirjaa ottaisit mukaasi autiolle saarelle?
Riippuu siitä kauanko siellä pitäisi olla. Jos ikuisesti, niin Raamatun, Bhagvadgitan, Koraanin, Tipitakan ja muistikirjan.

Ei kommentteja: