lauantaina, elokuuta 19, 2006

Reklamaatio elikkäs myöhäinen kohtaus

Hehee, kukaan asiakas ei ole niin inhottava kuin toinen myyjä, sanotaan. Myymälävastaavat varmaan ovat sitten vieläkin pahempia. Kävin eilen Lippulaivan Laatukoru -nimisessä liikkeessä, mutta koska olen jotenkin niin tyhymä, että alistun aina kohtalooni; hymyilen vaivautuneesti enkä järjestä kohtausta, ajattelin korjata asian näin jälkikäteen ja järjestää sen hemmetin kohtauksen.

Tervehdys,
asioin Lippulaivan liikkeessänne eilen illalla noin kello 18.30-19.00 välisenä aikana aikomuksenani saada kahden perheen tyttärille korviin rei'itykset. Koska myymälä oli hyvin ruuhkainen, poistuimme sieltä jonkin aikaa jonotettuamme hetkeksi muualle, jotta ruuhka hellittäisi. Palasimme takaisin ja jonotimme sen jälkeen vielä kymmenisen minuuttia katsellen samalla seinillä olevia hopeaesineitä ja muita koruja.
Nuori myyjä oli juuri saanut edellisen asiakkaan lahjan pakattua ja alkoi sitten huudella myymälään päin "kenellä on vuoro?" Seisoin tytön edessä, mutta hän vain mulkaisi minuun päin ja tähyili muita asiakkaita. Jouduin sanomaan kaksi kertaa, että vuoro oli meillä. Tyttö katsoi todellakin alta kulmain ja pälyili edelleen myymälään päin, ikään kuin minua ei olisi ollut olemassakaan. En ole koskaan kokenut missään kaupassa moista ylimielisyyttä. Eihän minulla hirveästi koruja ole, sormus, kaulakoru ja kello vain, eikä minun ympärilläni myöskään leiju mikään hajuvesipilvikään, mutta ihan normaalilta omasta mielestäni näytän. Tämän jälkeen ihme kyllä kuitenkin rohkaistuin kysymään, että tehdäänkö teillä korviin rei'ityksiä, jolloin vanhempi myyjä sanoi sivusta, että "tehdään, mutta ei tänään." Hän valitteli ruuhkaa ja sitä, ettei voinut edeltä käsin tietää milloin ehtii tekemään korviin reikiä ja milloin ei. Hän olisi ottanut meidät jossakin välissä, jos ruuhka olisi hellittänyt, mutta emme voineet ihan koko iltaa Lippulaivassa viettää seuraamalla liikkeenne asiakastilannetta. Emmehän mekään kotoa lähtiessämme voineet tietenkään tietää, että siellä oli sattumalta sellaiset ruuhkat. Jos olisimme, emme toki olisi häirinneet. Vanhempi myyjä oli kyllä kovin ystävällinen, vaikka kieltäytyikin palvelemasta.

Ajoimme siitä vielä Isoon Omenaan ja koska siellä on kaksi kulta-alan liikettä, valitsimme tietenkin sen toisen ketjun liikkeen edellisen kokemuksen perusteella. Emme ehkä sillä kertaa olisi kartuttaneet kassaanne kovin paljon, mutta tyttäristä kasvaa potentiaalisia asiakkaita, eivätkä hekään myöskään olleet palvelustanne kovin ilahtuneita. Toisessa liikkeessä rei'ityksiin meni aikaa viitisen minuuttia, joka oli monin verroin lyhyempi aika, minkä ihmiset keskimäärin näyttivät liikkeessänne viipyvän lahjapaketointeineen ja kellonhihnojen lyhennyksineen. Tuli siinä mieleen, että toivottavasti kukaan ei samana iltana mennyt kysymään, myydäänkö siellä kihloja. "Myydään, mutta ei tänään". Sormusten valikointiin kun voi mennä tuhottomasti aikaa. Vai olisiko sittenkin niin, että niitä palvellaan, jotka ostavat kalliimpia tuotteita. Se on kyllä erittäin vanhanaikainen ja hölmö ajattelutapa. Ainakaan sillä tavoin ei luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita.

Ei kommentteja: