Nyt ne mussukat sitten lähtivät kouluun. Kävin Macin kanssa saattelemassa pienet portille asti. Voi miten niillä oli jännittyneet ilmeet. Esikoinen lähti yläasteelle, tai yläkouluhan se nykyisin on, tai oikeastaan ei saisi sanoa edes niin, vaan esikoinen lähti yksinkertaisesti seitsemännelle luokalle. Koulumatka tuplaantui kolminkertaiseksi. Yritin neuvoa, miten kannattaa olla, jos mopottaja iskee kimppuun. No se suuttui. Neuvoni ovat kuulemma huonoja ja vanhentuneita enkä ymmärrä muutenkaan mitään.
Vai en. Ei se kuunnellut. Silloin kun minä menin seitsemännelle, niin ysiluokkalaiset pojat olivat aika perseestä. Minunkin pääni uittivat vessanpöntössä. Toisaalta se oli sillä tavalla tasa-arvoista, etteivät kiusanneet vain pienempiä poikia, vaan myös tyttöjä. Terveisiä vaan Auraselle ja mikä hitto sen toisen nimi nyt olikaan.
Silmätikuksi joutumisen pelko on kauhea. Naapurin poika haluaisi repiä hammasrautansa irti ja meidän poika ei suostu enää hakemaan erillisiä välipalojaan koulun keittiöstä, niin kuin ala-asteaikoinaan. Mitään todisteita diabeteksesta ei saa olla. Diabetesrannekkeensakin se on yrittänyt hukuttaa järveen monta kertaa. Muutaman kerran on onnistunutkin, mutta minä sanoin, että hommaan aina uuden tilalle. Mikään järkevä välipala ei siis käy, esimerkiksi hedelmä, vaan ne pitää olla joitakin patukoita tai sitten ihan tylysti siripirejä, tiukkaan puristettuja glukoosipastilleja, joita voi napsia huomaamatta jos verensokeri laskee liian alas. Nyt ei voi kuin vain olla sydän syrjällään joka päivä ja toivoa parasta.
How to Survive November 2024 – 25
17 tuntia sitten
72 kommenttia:
Massasta erottuminen on kamalaa tuossa iässä. Sinänsä mielenkiintoista, kun siitä muutaman vuoden kuluttua pitää olla niin pirun yksilöllinen -ainakin perätä yksilön oikeuksia(yksilön vastuuta ei tarvita...).
Sama oli show täällä, esikoinen siirtyi yläastelle(sen saa sanoa meillä). Koulumatka lyheni puoleen eli kahteen minuuttiin. Kätevää. Kai?
On ne vaan niin pieniä, kuitenkin.
Ja jos tiukka paikka tulee, äidit voivat kyllä viedä ne kiusaajat saunan taakse. Mutta salaa.
Petra
Niin justiinsa. Luulen, että jo ensi vuonna tilanne on toinen ja yksilöllisyys IN.
Luin diabeteslehden keskustelupalstaa pojan kanssa yhtenä iltana, että näkisi, miten rennosti jotkut sen asian ottavat.
Ehkä se tämä seiskaluokka on pahin. Ensi vuonna homma voi olla jo ihan päinvastoin. Tai siis mää toivon niin...
Se on parasta olla erottumatta. Jos erottuu niin se ruljanssi alkaa. Vanhimmalta potkittiin lopulta pyörä soikeeks. Sit parit vanhemmat ja rehtori istu iltaa. Se sankari oli ihan ok, ja pyysi ihan anteeks. Mut sen mutsin edessä mun suu pysy auki pitkään. Siitä se ei ollu mitään. Ennemmin tai myöhemmin pitää kuulemma oppia mikä paikka maailma on, ja mieluummin ennemmin. Mitä se nyt jos vähän pyörää solmulle potkii. Pysy niin suu auki, että vasta jälkeenpäin tuli sanat: Sulle varmaan sopii et mä tulen lekalla muotoileen sun autoos. Eihän se ny oo kun auto, paskaako siitä. Huh, mikä akka, puistattaa vieläkin. Äijä istu vähän häpeissään vieressä ja kundi kanssa.
eki, ei rihmastosta, eikä essu-eki
Huhhuijaa. No jo on porukkaa. Voi saatana.
Joo, niin, kyllähän mä annankin sen nyt olla erottumatta, jos se vain suinkin onnistuu ilman, ettei sen terveys siitä vaarannu. Vähän hankalaahan se on, mutta soittelen tänään luokanvalvojalle, kunhan hänen henkilöllisyytensä on ensin selvinnyt.
Luulis ny et ne vois koulusta järkätä jonkin paikan missä se sais sen välipalansa vähän niinku muilta huomaamatta ja syödä salassa kanssa.
e
Saishan se sen piilossa syödä, mutta se ei halua mennä sinne. Se loistaisi poissaolollaan, jos ei muuta.
Eki, vaihdetaanko sulle nikki? Keksitään joku parempi, jota ei voi sotkea kaikenmaailman muihin ekeihin ja tuhmiin erkkeihin.
PS. Kiitos kuvasta. Se oli hieno, mutta teoriasta minä olisin antanut hylätyn.
Niin tietysti, jos eroo lössistä niin sekin on heti monoo.
**
Vaihdetaanko? Elikkä sä siis vaihdat.
Mä olen oikeesti tuhma , höh.
**
Mä arvasin. Saara on vähän-tosikko kuiteski. Kyl se on ihan A+.
maki-ko?
Niin, olisko se maki sitten, kun olet käyttänyt sitä ennenkin. Mikä susta vaan parhaalta tuntuu?
No ku se on jo vähän vanha vitsi, että naisiin tarttis sitä rahaa aina. Ja kyllä homomiestenkin kesken niillä on valtavia probleemia. Siis ylipäätään ihmisuhteet ovat aina ongelmallisia, mutta se riippuu niin paljon molempien asenteesta.
Pitäisiköhän mun laittaa se kuva tänne, kun muut eivät kyllä nyt pysy kärryillä yhtään?
Älä, lynkkaavat makin
Eivätkä lynkkaa
Niitten elämä on ihan samanlaista. Siitä on vaan niin kummia käsityksiä. Ja telkkari sit lisää niitä näillä kummilla ohjelmillaan, joitten tyypit on ihan karikatyyrejä. Olen läheltä tätä touhua joutunu seuraan kun yks läheinen serkku on, siis. - Ihmiset tunnetusti on hyviä tekeen tikusta ongelmia - jos ei ole muuta tekemistä. Mut hei, sehän olis taivas jos ei olis ongelmia. Ja siellä vasta tylsää on.
maki
Nimenomaan. Kaikki johtuu siitä, että "rakkaus" on itsekästä.
Ei toi ole edes yhtään hauska kuva. Son vaan sellasen putkiajattelun kaava.
**
Niin, sullon tää ongelma ;-) et sä kirjotat sen lainausmerkkeihin ;-)
Rakkaus on ylimainostettua roskaruokaa. Sekin perkeleen Vuorisaarna, onhan se kaunis kuvaus, mut todellisuudessa se menee ihan päinvaston. Se pitäs kirjottaa vastakohdakseen, niin sit se vastais enemmän "todellisuutta".
maki
Mitä mä sekoon. Ei Vuorisaarna, mikä se ny on? Tää: "Rakkaus on lyhytmielinen, mitään se ei kärsi, eikä anteeksi anna..." Pöh, mä muista.
maki
Vuorisaarna ja Autoilijan käsimerkit on ihan eri paikassa:
http://www.kultala.com/Suomisivu/pahkis.htm maki
Joo, olen samaa mieltä, tai siis niin ihmiset kättäytyvät kuin tuo (eikö se ole osa jotakin korinttilaisten kirjettä) koskisi vain sitä toista osapuolta sitoutumatta kuitenkaan siihen itse.
Tämä rakkaus se olisi pohjaton... aihe. Joku joskus sanoi jotakin sen suuntaista, että rakastuminen on silti mainio aloitus pitkälle suhteelle. Minusta ystävyys ja toisen kunnioittaminen ovat pidemmän päälle kuitenkin tärkeämpiä. Harmi, kun se ei mene kenenkään kaaliin.
Tämä puheena oleva "rakkaus" siis ei nyt koske vanhempien rakkautta lapsiinsa.
Voi herranjestas tuota pahkasikaa. Tämä oli aito kukkahattukommentti.
Oli muuten nuori herra säästynyt tämän päivän mopotuksilta. Se tuli kotiin ikään kuin voittajana: "Mulle ei tehty mitään!..Hähhää...Aksulle tehtiin... sen paita oli ihan märkä hajuvedestä..."
Meillä seiskan aloittanut poika pelkäsi mopotusta eilen illalla ja kyseli, minkälaista meillä oli, kun mentiin A:n kanssa yläasteelle. Minä kerroin, että koska minua oli kiusattu jo niin paljon ala-asteella, niin otin kääntöveitsen jo ensimmäisenä päivänä mukaan kouluun ja vilautin mopotaja-yrittäjille sitä. Sanoin, että sillä,joka yrittää, on reikä kyljessä. Olinpa kova...not..:)
A:n pää oli huuhdeltu vain käsienpesualtaassa, eikä se muutenkaan välittänyt, kun oli jo 185cm seiskaluokalla ja olisi voinut läpsiä ne kuin kärpäset kimpustaan. Hänestä se kuului jengiinpääsemiseen mukaan.
No, meidän lapsen koulussa ei mopoteta, vaan siellä kaikki luokat on ja työskenteleekin yhdessä, jokaisesa ryhmässä on oppilaita joka luokalta ja kaikilla on kaverioppilaat ja muut tsysteemit, joilla mopotusta ja kiusaamista ehkäistään. Eikä siinä koulussa sitä esiinnykään, kuulemma. Jotkut punkkari-goottinuoret kehui sen meille maasta taivaisiin viime kevään esittelypäivänä. Vähän ihme. Kuka nyt kouluaan olisi kehunut meidän aikana?
-minh-
Joo, eiköhän tuollakin ala olla nuo tsydeemit vähän samansuuntaisia. Kai sillä just ehkäistään sitä kiusaamista, että porukka on osin yhdessä ja jengi tutustuu toisiinsa riippumatta siitä millä luokalla ne ovat. On siinä järkeä.
Se oli minulle yllätys, että tuossa koulussa on viisi seiskaluokkaa ja jokaisessa vain 15-16 oppilasta. Aivan käsittämätöntä luksusta tavallisessa lähiökoulussa.
Niin joo, kuka nyt kouluaan olisi kehunut. Meidän koulu kyllä olikin, oivoi, jaksaako tästä alkaakaan. Legendan mukaan se oli suuunniteltukin vankilan piirustuksien mukaan.
Ei sun kantsi Saara ruveta rakkautta pohtiin. Sähän olet jo luovuttanu ;-) Miten sä kirjotit joskus, et hyvän elämän sijasta pitäs ruveta ajatteleen hyvää kuolemaa ;-) Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan!
maki
Hyvään kuolemaan mielestäni kuuluu hyvän ihmissuhteen kokeminen. Sehän olisi ihme!
Hyvä kuolema on aika laaja käsite. Että olisi elänyt elämänsä niin, ettei kovin paljon joutuisi kuollessaan katumaan. Olisi ainakin yrittänyt parhaansa.
kyllä taas kukkahattua kiristää kun korinttolaiskirjettä parjataan.
"Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään."
Oh God! Are we NOW Cartoon Ani-Mals?
**
Rakkaus on kärsimätön, rakkaus on julma. Rakkaus kadehtii, kerskuu, pöyhkeilee, käyttäytyy sopimattomasti, etsii omaa etuaan,
katkeroituu, muistelee kärsimäänsä pahaa, iloitsee vääryydestä, ja iloitsee valheen voittaessa.
Mitään se ei kestä, mitään usko, mitään toivo, mitään se ei kärsi.
Rakkaus katoaa aina. Niin pysyvät nämä kolme: uskottomuus, toivottomuus ja ja rakkaudettomuus.
Mutta suurin niistä on rakkaudettomuus.
Makin Ensimmäinen kirje Hermannin nuorisoseuralaisille.
(eka luonnos)
Ei mulla ole Kukkahattua, Kirsti!
maki
Niin, ton alun vois kanssa kirjoittaa uusiks, et se olis vähän realistisempi. Nyhhän son yhtä blaahia.
maki
voi tota makia, sitä pitäs vähän paijata ja silitellä, niin vois tulla tohon korintolaiskirjeen uuteen versioon vähän toiveikkaampi sävy.
"Oh God! Are we NOW Cartoon Ani-Mals?"
Tää oli taas näitä päivän parhaita. Thank you veryvery much.
Kukkahattu kieltämättä tässä vähän kärsii korinttolaisiin kajotessa. Piirretäänkö isompi kukkahattu jo?
Ei auta paijaus eikä silittely, Kirsti! Oikeesti se menee noin. Korintin saa ny vipata hanuriinsa.
maki
Dear The PromoteLikeCrazy.Com Guys!
We prefer Blues Shelving, any possibilty to get that?
The PlymouthLikeDaisy.Com Gays!
aka maki
Tuon korinttolaiskirjeen myötä minä kyllä lopullisesti rakastuin tuohon makiin. Missä voin täyttää nuorisoseuraanliittymiskaavakkeeni?
Saara hoitaa toimistopuolen. Minä keskityn tähän hengelliseen öh työhön. Tervetuloa seuramme jäseneksi, Jani!
maki
Voi jessus.
Tääkö? http://www.zeneszhub.hu/radiosok/jessus.php
Älä ny jessustele ku alat M$ Wordillä vaan duunaa jäsenkortteja. INRI:llä ole mitään tekemistä tän HIGH SOCIETYn kaa. HNS ry. psta (suom. huom. perseestä)
maki
***
Dear Catroon Animals!
"JOIN or DIE", u 2!!!
maki
Hermanni? Kukas se Hermanni muuten on?
Tj. Saara! Remember to add irl feed i.e. car-rots and pota-toes!
maki, HNS Pj.
No mutta nyt. Jos sinä olisitkin se Hermann The Second. Hermanni II, The Great Hermann, Hermann of all Hermanns...
Oh Sod! Toiminnanjohtaja eikä tiedä seurasta mitään. Mitä tästä tulee? Altzheimer? Eksä (kenen eksä sä muuten olet?) muista edes meidän pumppua: http://www.angelfire.com/music5/hermanni/
maki, HNS Pj.
Mut kukas sitten olis se Her?
maki
Hahhah, on sulla taas linkit. Enhä mää enää muista kenen eksä mää ny sitten ole.
Her maje-stic?
Heh heh, et muka muista. On sulla sitten kinkit! Her made-stic? Her Maid-stic? Ny menee...kovaa ;-)
Aijai... joo..ohhoh... hehheh...tuo oli kyllä aika hyvä.
Eikun nysse vasta tuli...mieleen. Siis TIETENKIN Matjessilliä!
http://www.yourdictionary.com/ahd/m/m0152050.html
maki
Ja ny on sit Saaralla röökin paikka. EH EH HEH!
maki
Silli on karmeeta. Mutta mullapa onkin chattipalsta tässä blogissa.
Miten niin röökin paikka? Mähän oon jauhanut koko päivän tätä nico-ti-nelliä.
En kyllä ala vääntään röökistä. Mikä, misson shittipalsta?
maki
Ei mitään shittiä, vaan chattia. Tässä.
Siis tää loora. Hiano Katti! SIIS TÄÄ LOORAKO? Höpö. Niin, siis, joo, mähän olen riesa, iso reiska, rieska oikein. Siis sillai Katti, joo.
**
Kirjotaksä suoraan tänne? Tuolla jonkun Buzzin alla on Blogger -palikka Wordille?
maki
Mikä hemmetin blogger-palikka? Minä olen bloggerpalikka. Minkä buzzin alla minä ny sitten olen?
Sinä mikään riesa ole. Tuo tuommoinen on täällä konsanaan kiellettyä. Reiskakin olisi muuten hiton hyvä nimi sulle.
En rupee rieskaks. Mitä sä säikyttelet, mä luulin et sullon Katti. Saa sellasenkin Bloggeriin, Aika ja minällä on jokin shoutbox. Buzzin alla, minkä ampiaisenko? No siis tuolla jossakin profiilin alla, eh eh, on Buzz, ja siellä Word-palikka.
***
Meinaaksä ennätystä? Mikä sun on? Siis tää non-interuptus Kattiko? Postausten SM?
re-monte reiska
Ai se buzzin palikka onkin nyt sitten minun alla? Johan on. Kaikkea sitä kuulee ja kukkahattu pölisee.
Joo, nää treenit ottaa tosi koville. Kyllä tässä vähän hiki jo on, pitää ottaa jotakin powerjuomaa välillä, että palautuu nopeammin.
Tietysti kukkahattu pölisee. Sitä se vielä ettei pölisis. Powerjuomaa, MehuChattiakkö, JuiceChattiä? Palautuu, siis aiot herkistellä ja palautua. Ja jatkaa treenejä. Jumalani, jumalani, miksi minut...oijoi
maki
Tuleeks tästä ny varmalla...ennätys?
maki
Ei ei ei, emmie jaksa ennää. Olen ihan luuseri. Pakko lähteä koiran kanssa pissalle.
User: Saara logging out ----> pissin with mac in dzoodz dabljuu bush jr
WAUDE! (...jo 59 kommenttia sikkaa asiaa...?)
Tarjotkaa näitä kälätyksiänne vaikka ratioon tai delkkariin.
Mua ihan oikeesti nauratti muutamassa kohdassa...honestly...
Mikä tulis otsikoksi? Jotain kukkahattutäteihin liittyvää kuitenkin.
Teologiset väittelytkin sitäpaitsi sujuvat teiltä kuin "tyhjää" vaan.
Ma siis luulen, että teistä tulisi "hyviä montanolaisia."
Seuraavassa selvitystä asiaan - tapahtumapaikkana Vähä-Aasia noin 150-200jkr.)
***
USKOLLISET
Seurakunta, joka ei hyväksynyt monarkkisten piispojen vallankaappausta, jäi Pyhän Hengen johtoon. Taistellessaan niitä uskovia vastaan, jotka vastustivat piispojen vallankaappausta, piispat joutuivat vastustamaan myös Pyhää Henkeä.
Piispoille ei riittänyt pelkkä tottelemattomuus Jumalaa kohtaan. Piispat kävivät hyökkääväisiksi.
Piispojen hyökkäyksien vuoksi kuuluisaksi tuli MONTANOS niminen uskova Vähästä Aasiasta. Hänen nimellään kirkolliset nykyisin kutsuvat kaikkia niitä Rooman rajojen sisällä asuneita uskovia, joilla oli kielillä puhumisen tai profetoimisen lahja.
Tämän lahjan takia tuli tunnetuksi kaksi naista, PRISKILLA (Priscilla; Prisca) ja MAXIMILIA.
Monarkkisen järjestelmän johtajille oli tärkeä todistella, että Priskilla ei ollut neitsyt, eikä leski, sillä niissä tapauksissa, joissa Raamattu kertoo naisprofeetoista, kerrotaan aina myös naisprofeetan perhesuhteet.
Priskillan diskvalifioimiseksi hierarkit kertoivat, että Priskilla ei ollut neitsyt.
Priskilla ei nähtävästi alistunut "piispantarkastukseen", ja niinpä muutamat kirkolliset vieläkin uskovat omia hierarkkejaan.
Monarkkisilla piispoilla oli toki muitakin syitä käydä uskovien kimppuun kuin pelkkä profetoimisen lahja. Pääasia oli pienen frygialaisen Pepusan (haku: Pepuza) kaupungin uskovien noudattama keskinäisen tasa-arvoisuuden periaate.
Vaikka kirkonmiesten onnistui aikaa myöten voittaa Pepusan uskovien vastarinta, ja saada suuri osa seurakunta vietellyksi monarkkisen piispuuden orjuuteen, on seurakunnan organisaation vapautta puolustaneen Montanoksen nimi jäänyt kaivelemaan monarkkisen piispojen mieliä aina tähän päivään saakka.
Parisataa vuotta Montanoksen kuoleman jälkeen ennen uudeksi profetiaksi kutsuttua liikettä ryhdyttiin jopa kutsumaan montanolaisuudeksi.
Kaiken muun lisäksi uskovat pitivät arvossa myös historiallista totuutta, jota kirkkoisät 300-luvulla kirjoittelivat uuteen uskoon. Kantona kaskessa olivat taas uskovat.
Roomalle oli tärkeä todistella Pietarin ja Paavalin kuolleen Roomassa, mutta fryygialaisella Prokluksella oli asiasta erilaista tietoa, kuten kirkkohistorian isä, Eusebius (Kh.II:25:5-8) kertoo.
Kirkollisista uskovien joukkoon liittyi ainakin TERTULLIANUS. Tertullianukselta ovat peräisin myös varhaisimmat tiedot herätysliikkeestä. Hänen aikanaan nimitystä montanolaisuus ei vielä käytetty.
Kirkollisten hyökkäyskirjoituksissa tavallisia olivat sanat katafrygialainen (peri-frygialainen) ja "uusi profetia". Vasta paljon myöhemmin tulivat kirkolliset satusepät Eusebius ja Epifanius, jotka rakensivat Montanuksesta kuvaa liikkeen alkajana.
Montanoksen toiminta alkoi Epifanuksen mukaan vuonna 156, ja Eusebiuksen mukaan vuonna 172; joka tapauksessa aikana, jolloin yksinvaltainen piispuus oli jo pääsemässä vallalle myös Vähässä Aasiassa.
Uskovat jäivät pakostakin kirkollisen harhaopin ulkopuolelle, elleivät eksyneet. Kun historiallisten tosiasioiden vääristelyjä yhä jatkettiin, tehtiin Eusebiuksen Montanuksen yhteydessä käyttämästä sanasta "parakletus" (avustaja) sellainen johtopäätös, että Montanos olisi väittänyt olevansa Pyhä Henki.
Siitä olikin jo lyhyt matka Teodosioksen ja Justinianoksen lakikokoelmien määräämiin kristittyjen vainoihin. Lakikokoelmissa uskovien nimitys "montanolaiset" (kr. montanistai) on jo vakiintunut
***
MONTANOLAISUUS
Wikipedia.
Montanolaisuus oli toisella vuosisadalla vaikuttanut kristillinen lahko, joka sai nimensä perustajansa Montanuksen mukaan. Tunnetuin montanolainen lienee ollut kirkkoisä Tertullianus.
Montanolaisuudessa oli keskeisenä ajatus Kristuksen pikaisesta paluusta.
Montanus itse näki Jeesuksen lupauksen lohduttajan lähettämisestä täyttyneen hänessä itsessään, ja ilmenevän hänen karismaattisten lahjojensa kautta.
Montanus näki näkyjä ja ilmestyksiä ja kertoi näiden näkyjen tulevan suoraan Jumalalta. Montanus myös lupasi samojen armolahjojen olevan saatavilla myös hänen seuraajilleen. Profetoiminen ja ekstaattisuus olivatkin montanolaisuuden tunnistettavimpia piirteitä.
Montanolaiset myös kritisoivat kirkon heikkoa moraalia. Erityisesti leskien uudelleen avioituminen oli heidän mukaansa suuri synti.
Montanolaisuudessa kolminaisuus saatettiin nähdä peräkkäisenä: Isän ja Pojan aikaa seurasi Pyhän Hengen aika, joka taas on toteutunut Montanuksen kautta. Montanolaisuudessa kehittyi jopa näkemys, jonka mukaan Montanus itse oli kolminaisuuden kolmas persoona - vaikka tämä ei ilmeisestikään ollut Montanuksen itsensä näkemys.
Katolinen kirkko asettui montanolaisuutta vastaan korostamalla ensimmäisen vuosisadan raamatullisten apostolien auktoriteettia, mutta vaikka montanolaisuuden laajempi kannatus katosikin muutaman sukupolven aikana, montanolaisuus eri muodoissa pysyi hengissä aina 800-luvulle saakka.
Tämän päivän helluntailaisuudessa on kuitenkin paljon samoja piirteitä montanolaisuuden kanssa, ja helluntailaisuutta onkin kutsuttu myös uusmontanolaisuudeksi.
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Montanolaisuus
Tarkennus edelliseen.
"The Catholic encyclopedia"
MONTANISM IN ASIA MINOR
Montanus was a recent convert when he first began to prophesy in the village of Ardabau in Phrygia. He is said by Jerome to have been previously a priest of Cybele; but this is perhaps a later invention intended to connect his ecstasies with the dervish-like behavior of the priests and devotees of the "great goddess". The same prophetic gift was believed to have descended also upon his two companions, the prophetesses Maximilla and Prisca or Priscilla.
Their headquarters were in the village of Pepuza. The anonymous opponent of the sect describes the method of prophecy (Eusebius, V, xvii, 2-3): first the prophet appears distraught with terror (en parekstasei), then follows quiet (adeia kai aphobia, fearlessness); beginning by studied vacancy of thought or passivity of intellect (ekousios amathia), he is seized by an uncontrollable madness (akousios mania psyches).
The prophets did not speak as messengers of God: "Thus saith the Lord," but described themselves as possessed by God and spoke in His Person. "I am the Father, the Word, and the Paraclete," said Montanus (Didymus, "De Trin.", III, xli); and again: "I am the Lord God omnipotent, who have descended into to man", and "neither an angel, nor an ambassador, but I, the Lord, the Father, am come" (Epiphanius, "Hær.", xlviii, 11). And Maximilla said: "Hear not me, but hear Christ" (ibid.); and: "I am driven off from among the sheep like a wolf [that is, a false prophet--cf. Matt., vii, 15]; I am not a wolf, but I am speech, and spirit, and power." This possession by a spirit, which spoke while the prophet was incapable of resisting, is described by the spirit of Montanus: "Behold the man is like a lyre, and I dart like the plectrum. The man sleeps, and I am awake" (Epiphanius, "Hær.", xlviii, 4).
We hear of no false doctrines at first. The Paraclete ordered a few fasts and abstinences; the latter were strict xerophagioe, but only for two weeks in the year, and even then the Saturdays and Sundays did not count (Tertullian, "De jej.", xv). Not only was virginity strongly recommended (as always by the Church), but second marriages were disapproved.
Chastity was declared by Priscilla to be a preparation for ecstasy: "The holy [chaste] minister knows how to minister holiness. For those who purify their hearts [reading purificantes enim corda, by conjecture for purificantia enim concordal] both see visions, and placing their head downwards (!) also hear manifest voices, as saving as they are secret" (Tertullian, "Exhort." X, in one MS.).
It was rumored, however, that Priscilla had been married, and had left her husband. Martyrdom was valued so highly that flight from persecution was disapproved, and so was the buying off of punishment.
"You are made an outlaw?" said Montanus, "it is good for you. For he who is not outlawed among men is outlawed in the Lord. Be not confounded. It is justice which hales you in public.
Why are you confounded, when you are sowing praise? Power comes, when you are stared at by men." And again: "Do not desire to depart this life in beds, in miscarriages, in soft fevers, but in martyrdoms, that He who suffered for you may be glorified" (Tertullian, "De fuga", ix; cf. "De anima", lv). Tertullian says: "Those who receive the Paraclete, know neither to flee persecution nor to bribe" (De fuga, 14), but he is unable to cite any formal prohibition by Montanus.
"The Lord Alps those that Alps themselves" (Groucho Marx on religion)
Petra
Kyllä on Rauno nähnyt nyt kovasti vaivaa. Täytyy varmaan ihan lukea kerrankin. Tässä menee nyt aikaa sitten. Näkemiin vaan kaunokaiset.
Ja sinne se häipyi, Saara. Kunhan tulisi selväjärkisenä takaisin. Bogistan on hyvä paikka olla hukassa.
Petra
Ou Kraist! Täällon ny toinenkin joka tykkää Sohvista. Eikä mikään Dallasin JR kun ihan RR. Houston Texas! Eagle callin PromoteLikeCrazy.Com Guys! Ei kuule RR täällä hauskoja olla. Ihan älyn äärirajoilla mennään ja kovaa. Piipaa-auton nro on rinnuksilla ja Kellokoski lähellä. Onks nää pirskeet jo ohi? Fiuuuu ----> lukemaan RR:ää.
Saara, lähetä sille jäseneksi -anonymous- kaava!
maki
Vau Man! Me ollaan oikeesti Montaanosta. Saara joutuu piispantarkastukseen, eh eh. Ai joo nää kirkkoisät. Oikeesti Origeneskin oli kyl Ruunagenes ku se silpas tappisa veks. Ptrue As Hell! Ei Perkele, ei olla kyllä ihmeitä nähty eikä ilmestyksiä, eikä uskota kyl et puusuutari takasi tulee. Kyl se tilinsä ryyppää. Ja me uskotaan Äitiin, Tyttäreen ja Syntiseen Lihaan, kyllä! "Behold the man is like a lyre, and I fart like the tyre". Ah men!! (that was Sara leaking)
maki
Mitä?... Ai moi, kullannuput... Just heräsin.
Miks ihmeessä ne kullat on aina vaan nuppuja. Ja toistan, miks aina kiusataan pikku hiljaa. Nehän on ihan epistä. Niuhotiksä sitä karmeeta nauruas, ipodcastaa se.
reiska
Hemmetti! Kauheeta väkisinsivistämistä.
Nyt vedin kukkahatun naaman päälle. Yök, mitä porukkaa nuo montaanot.
Hahaa!
"Karmea?" totuus muinaisten, montanolaisten kanssasisartenne kotkotuksista siis valkeni sinullekin Saara?
Ehkä viittasit myös/kuitenkin noihin Blogistanin anonyymien montaanolaisten "dionyysisiin bakkanaaleihin", joissa "lihaa piisaa", ja jos ei niin lisää haetaan...
Origenes muuten katkaisi itse siemenjohtimensa! (vasektomia) - kun ei siihen keneltäkään muulta apua saanut, vaikka sitä pyysi. Olisiko sitten samalla leikannut myös kiveksensä (ei siis "tappia") kokonaan veks - en tiedä.
Mitäpä virkaa kiveksillä enää vasektomian jälkeen on?
Origenes oli tässä vaiheessa vielä alta parikymppinen, mutta jo silloin Aleksandrian kristillisen koulun johtaja.
Ei siis mikään turha jätkä.
Kuohitsemisen hän muistaakseni yhdisti tehtävänsä vastuullisuuteen siten, että hän ei olisi mielestään kyennyt selviämään yhtäaikaa sekä seksuaalisesta himosta että vasta kehitysvaiheessa olleen kristillisen teologian, valtavasti energiaa ja aikaa vaativasta muokkaustyöstä sekä opetuksesta.
Muistakaamme esim. Origeneen yhä vieläkin merkittävät eksegeettiset analyysit, joissa tekstit jaotellaan mm. allegoriksiksi (vertauskuvallisiksi) ja historiallisesti päteviksi.
***
Mitä montanolaisiin tulee, niin henkeä tai ainakin hurmosta montanolaisilta kyllä löytyi, vaikka muille jakaa.
Piispoiltakin meni yöunet...
Nietzschelle mieluisin kirkkoisä (ja eräs nerokkaimmista sellaisista) Tertullianuskin jopa erosi (!) kirkosta (muka) sen maallistuneisuuden takia ja liittyi montanolaisiin.
Tätä tapausta en ole lakannut ihmettelemästä ikinä.
Tertullianus oli myös filosofiaa (stoalaisuutta) lukenut lakimies, ja tämmoisesta - sivistyneestä/oppineesta - ja kaiken lisäksi vielä jotakuinkin onnellisesti naimisissa olleesta (jos naimisissa nyt ylipäätään voi elää onnellisesti) herrasta sitten tuli ehkä rankin verbaalikirves, minkä kristikunta tuntee - Jumalan ja Pyhän Hengen nimissä.
(Ei siis mikään ihme tuo Nietzschen kunnioittava asenne, joka ei mielestäni ollut pelkkää ironiaa tai itseironiaa, sillä molemmat herrat (Nietzsche ja Tertullianus) olivat sisimmältään hurmoksellisia mutta hyvin siveellisiä).
Siis: Kyllä historian kätköistä löytää mielenkiintoista pohdittavaa nykyajankin kannalta - ainakin, mitä tulee ihmiskohtaloihin...eikö vain?
PS. VASEKTOMIA, vasectomia , vasoresektio , vasoresectio
Siemenjohtimen katkaisu ja osittainen poisto, esim. sterilisaatioleikkauksena.
Ei siitä ole ollut kyse, etteikö historiasta löytyisi mielenkiintoisia kohtaloita tai muuta mielenkiintoista pohdittavaa.
Viime yönä meinasi iskeä migreeni päälle. Miesten saippuan tuoksu alkoi vaivata ja tunsin sen tuoksun nenässäni, vaikka sitä ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan. Tuli vain tuosta puhtoisuuskommentista mieleen.
Ah, mikä allegoria! Mutta se on kuitenkin totta. Nyt on pää aivan pönttönä.
Lahkolaisuus, oli kyse mistä lahkosta tahansa, on ymmärrettävä joidenkin kannalta. Sen sanoma ja sääännöt tulevat monille ilmeisen tarpeeseen. Itse olen sitä mieltä, että kauneimmankin ajatuksen saa pilattua sillä, että rakentaa sen ympärille raamit.
Niin se olikin, kivekset, testicles. Siis se silpas testamentit veks.
**
Herrajee sua Saara! Kesken kaiken jotkin miesten saippuat. Siis onks teillä erikseen miesten ja naisten saippuatkin? Jösse!
**
Mua ei oikein käynnistä nää et missä iässä naiselle ilmaantu sielu, voi veljet! Siis ihan tosissaan ne veivas tällasia. For WHAT?
**
Wittgenstein on ihan vekkuli, ja Nietzsche ja Schopenhauer. Kaks viimosta kyl pitäs olla K-25. Eka oma kirja jonka mä ostin oli Zarathustra. Ja Nietzsche kyl sais maistaa omaa ruoskaansa. Pilas perkele mut, ja mun ekan 'suuren rakkauden', nyyh.
maki
Lähetä kommentti