lauantaina, toukokuuta 05, 2007

Raskaan työn robotti

Onkohan kukaan ynnännyt, kuinka paljon työpaikkoja Suomesta on kadonnut kertarysäyksillä parin viime vuoden aikana. Uusimpana irtisanojana Nokia Siemens. Lainaan vieläkin sitä Tietoyhteiskuntaraporttia, koska se ei näytä oikein ketään kiinnostavan. Olenkin ottanut tämän missiokseni, ja jankutan asiaa niin pitkään, että se menee jokaiselle jakeluun: Varovaisen arvion mukaan tietointensiivisten palvelutehtävien automatisointi vapauttaa Suomessa ensi vuosikymmenen loppuun mennessä noin 10 % palvelusektorin työpaikoista eli 160 000 työpaikkaa (Matti Lehti). Hyvään suuntaan ollaan siis menossa. Se on aina positiivista, kun työpaikkoja sillä tavalla vapautetaan... jostakin. Siis ahdistuuhan se työpaikkakin jo siitä, että sen on oltava aina olemassa.

Kyllähän tässä alkaa mietityttää, että josko se oma työ olisi sittenkin arvokas. Vähän niin kuin ennen vanhaan, siis silloin kun minä olin nuori, niin työpaikka oli ihme. Ja kohta se on sitä jälleen. Eli jos jotain hyvää tästä voisi uumoilla, niin luulisi nuoremman sukupolven ainakin pikkuhiljaa alkavan ottaa työnteon tosisssaan. Josko se meikäläisenkin elämä siitä helpottuisi.

Tiedän, että olen valittanut työasioista ihan liikaa, mutta kyllä se joka kerta ihmetyttää, kun saa soitella perään, että missä sitä taas viivytään vai ollaanko unohdettu, että tänään olisi työpäivä. Eilen viimeksi. Itse asiassa se alkaa olla ihan rutiinitoimenpide perjantaisin, että soittelen porukan läpi ja kyselen, muistavatko viikonlopun työvuoronsa ja onko avaimet. Tuuri sentään kävi sen onnettoman tapauksen vuoksi, kun työntekijää ei koskaan töihin tullutkaan. Muuttuu se mieli joillakin joskus toiseenkin suuntaan ja työt alkavat äkisti kiinnostaa, kun rahapula iskee. Eli toistaiseksi viikonloput ovat minullakin vapaina.

Yksi vaihtoehto tietty olisi, että kauppoihin alettaisiin ottaa robotteja töihin. Minä sitten siellä komentelisin niitä terminarttuja ja -naattoreita, jotta käyttäytyisivät eettisten sääntöjen mukaan. Mutta kyllä tosiaan kun robotit Etelä-Korean perässä meilläkin yleistyvät, palvelusektorilta alkaa syystäkin päitä putoilla. Robotti jaksaa seistä koko työpäivän syömättä ja pissimättä. Vähän vaseliinia niveliin vaan ja kuormalavoja hulluna purkamaan. Eivätkä ne koskaan sairasta. Ehkä. Eikä niille tarvitse maksaa palkkaa kovin paljon, mitä nyt ylläpitokustannukset ja sen sellaista. Eli ei paljon eroa meikäläiseen.


Joka tapauksessa se on asiakkaillekin
hyvä juttu, sillä robotin voi ohjemoida
hymyilemään aina vaan.
(Kuva Reuters-TV)




Minäkin hymyilin perjantaina kassalla neljä tuntia putkeen. Ihan totta. Robottivaihde päällä olin oikein aurinkoinen ja puhelias, mutta ei se mitään pelastanut. Kyllä oli taas monenlaista kyykyttäjää liikenteessä. Se on ihan sama miten niitä palvelee, kun on se jokin vaje siellä itsetunnossa, että sitä on nostettava muiden kustannuksella. Ei se minua haittaa. Minulta kyllä riittää itsetuntoa vaikka muille jakaa. Itse asiassa pitäisi ottaa siitä jo pikkuhiljaa maksu, koska kyllä se imu neljässä tunnissa alkaa tuntua. Ainakin tupakkaa alkaa tehdä mieli niin paljon, että takaraivossa humisee. Päivän pelastus olikin postikortti, jonka postimies siihen kassalle minulle ojensi. Kiitos lähettäjälle.

12 kommenttia:

minh kirjoitti...

Vai vapautetaan työpaikkoja...aika hämmentävää, että nuo kiertoilmaukset ovat vallanneet kaikki tutkimusraportit ja muut niin, että luemme ihastuneina vapautettujen työpaikkojen vapautuksesta, emmekä sitten tajua, että itse asiassa siinä vapautetaan työpaikkoja työntekijöistä, tosinsanoen potkitaan ihmisiä vittuhun töistään.

Niin se vaan näköjään on, ettei palveluammateissa tapaa hyviä asiakkaita kovinkaan paljon. Minulla on se työ-angsti aina 17-18.30, jolloin vihaan kaikkia ja hymyilen niin, etä naama kramppaa. Koska jos en hymyilisi, tappaisin.

Sulla voi olla edessä useammankin työpaikan vapauttaminen työntekijöistään ja niiden uudellenkorvaaminen, jos ei jengi viitsi töihin tulla...
-minh-

Saara kirjoitti...

Hyvä Minh! Siis vihdoinkin kannanotto Tietoyhteiskuntaraporttiin! Sä olet sitten fiksu. Kiitos kiitos. Niin, siis näin me vaan täällä ollaan ihan, ja nuo vaikuttajat sen kun vapauttavat työpaikkoja ja rakentavat tietoyhteiskuntaa, eikä kukaan sano mitään. Ollaan vaan ihan ihastuksissaan. Mutta ei vielä kyllä olla niin hulluja kuin nuo robottihullut eteläkorealaiset.

Minäkyllä luulen, että ne asiakkaat vaan huomaa, jotka ovat perseestä. Kun ongelmaa ei ole, se ei rekisteröidy muistiin ja siksi tuntuu siltä, että useimmat ovat ärsyttäviä, vaikka todellisuudessa suhde on toisinpäin. Perjantaisin asiakkaitten vihaaminen sujuu jo koko viikon rutiinilla. Silti yllätin itseni aivan uudentyyppisellä äänenpainolla. Se vaan tuli. Silleen tosi ilkeesti.

Tulishan ne töihin, jos ne muistaisi :). Siksi niiden vapauttaminen tuntuisikin kurjalta.

minh kirjoitti...

Niin, eihän sitä ihminen aina muista...:o

Mutta eikö ole aika järkyttävää, että meille suolletaan tällaista tietoyhteiskuntatuubaa puettuna "vapauttamis"-ilmaisuihin niin, että me vain huokailemme ihastuneina sile, mitä nuo on taas keksineet kehittääkseen parempaa yhteiskuntaa. Siis oikeasti. Mä olen aika järkyttynyt tuosta lainauksesta, koska se on niin vitumaisen kiero, ettei se välttämättä nopealla silmäysellä valaistu tällaiselle tampiolle. Onneksi sulla on aina silmä kovana!

Niin, asiakkaat, niille voi kehittää vaikka mitä jäynää niin, ettei ne itse edes tajua...miten sitä saakin niin ilkeän moodin päälle töissä joskus ja silti pysyttelee asiallisen kohteliaana?

Aha, mutta mulla alkoikin menkat, eli suopeampia päiviä tiedossa asiakaspalvelussa..
-minh-

Saara kirjoitti...

Juu, tämä satasivuinen raportti on täynnä vastaavanlaista kilpailukykyämme edistävää tuubaa. Mutta kaikki tietenkin johtaa kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Esimerkiksi "tietotekniikkaosaajien" verotusta tulee keventää.

Mutta aattelepa, Minh, jos meidät korvataan tuollaisilla aasialaisen näköisillä roboteilla. Itse asiassa tuohan on sinusta melkein kopio. Mutta veisiköhän se silti heikotuksesta kärsivän mummelin naapurin donitsibaariin istumaan, mitä luulet.

Polgara kirjoitti...

Kiertoilmaiset ovat kiertilmaisuja, mutta missä on se työvoimapula??? Tahtoisi oikeasti nähdä! Tsadilla on koko ajan hirveä rektrytointi päällä, mutta eivät silti halua esim. vakinaistaa väkeä, joka melkoisesti vaikuttaa mm. työmotivaatioon. Ja keikkaa tarjotaan (no nyt en itse ole lupautunut, sen verran kipuja...), mutta muuten tekisin vielä keikkaakin! Jossakin on jotain mätää??? Hallitus on home eestiksi, olisiko tästä jotakin johdettavissa?
Saara, jos sopivia hommia löytyisi, tulisin heti teille töihin enkä taatusti unohtaisi tulla. Ainut vaan, että en pysty olemaan kassalla - vikaa-vikaa-vikaa selässä eli ei onnistu. Muuten kyllä =D

Anonyymi kirjoitti...

160 000 työpaikkaa.....
Olen ns. Äimän Käkenä. Mihin nuo luvut perustuvat?

-mrs morbidi

Saara kirjoitti...

Polgara, onko hallitus tosiaan home eestiksi? No se. Suomemme home.

Juu eikä meillä ole kuin raskaita töitä tarjolla.

Jaa mrs morbidi, lienee tosiaan jonkinlainen arvio palvelualojen murroksen aiheuttamasta työpaikkojen vapauttamisesta. Lehti sanoo siis näin: "Digitalisoinnin lisäksi suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen ja kilpailukykyyn vaikuttaa lähivuosina myös kehittyvien talouksien osaamistason nopea nousu. Nämä kaksi muutosvirtaa yhdistyvät maailmanlaajuisessa tietoverkossa, ja niiden vaikutukset kohdistuvat erityisesti yhteiskunnan työvaltaisimmille aloille eli palvelusektoriin. Kehitys johtaa palveluiden laajaan automatiosintiin sekä tietointensiivisen palvelutyön uusjakoon kehittyneiden maiden ja kehittyvien talouksien kesken. Palveluautomaation tuloksena tietointensiivinen palvelutyö eriytyy asiakkaiden suorittamaksi itsepalveluksi, palvelemien ja päätelaitteiden hoitamiin tehtäviin sekä näiden yllätpitoon ja tukeen liittyvään taustatyöhön."

SusuPetal kirjoitti...

Saara, sinulla on tilaisuus kirjoittaa sadan sanan novelli työpaikkojen vapauttamisesta tai scifiä roboteista, haaste tarinablogissani.

minh kirjoitti...

Hehhhehee! Siinäpä se,juttelin juuri ystäväni kanssa, joka hakee töitä kotipalvelusta, eli kävisi mummoja hoitamassa heidän kodeissaan. Toimistot ovat jo viikokausia luvanneet ottaa yhteyttä tähän pätevään ja riuskaan ihmiseen, joka on työstä kiinnostunut, mutta ei ole silti mitään kuulunut. Samaan aikaan vapaaehtoisringeistä muualla Suomessa valitetaan, kun he käyvät vanhusten luona palkatta auttamassa, siinä taas viedään työpaikkoja lähi- ja perushoitajilta yms tuubaa. Ystäväni joutuu aamulla työkkärin kurssille, jossa opetellaan hakemaan töitä, eikä hän siis ehdi hakea töitä, joita haluaisi tehdä. Mielenkiintoinen asetelma..

Mitenköhän ne robotit hoitaisi mummoja ja pappoja? Paplareiden rullaaminen kävisi varmaan konemaisesti suristen puolessa minuutissa, mutta mites se juttelupuoli?
-minh-

Anonyymi kirjoitti...

Joo, Saara, saahan sitä kirjoja kirjoittaa ja väittää mitä haluaa (tarkoitan nyt ko. opuksen kirjoittajaa enkä sinua), mutta sanotaanko siinä opuksessa, että miten näihin päättelyihin on päädytty? Miten asia on tutkittu ja siten päätelty?
En väitä etteikö kuulosta uskottavalta. Haluaisin vaan tietää, että mistä tyyppi voi tietää, että näin käy? Kyllästyttää nämä kaiken maailman asiantuntijagurut, jotka kertovat totuuden unohtaen, että mainita että kyseessä onkin mielipide.

mrs morbs

Saara kirjoitti...

Minh, siis aha. Työkkärin touhu ei kai koskaan lakkaa hämmästyttämästä. Mutta mummoille ja papoillehan riittää, kun joku kuuntelee ja nyökkäilee välillä.

Mrs Morbidi, totta kai kyse on mielipiteestä aina kun kyse on arviosta. Kyse on siis hallitukselle tehdystä tietoyhteiskuntaraportista (alla olevista postauksista löytyy linkki), joka löytyy netistä. Luin sen ihan kokonaan, mutta en osannut samalla kyseenalaistaa lukuja siinä mielessä, että olisivat jotenkin hihasta vedettyjä, vaikka tietenkin ne aina ovat. Joka tapauksessa tämän tason raporteilta odottaa kai automaattisesti, että sanoissa on perää ja luvuissa perustelunsa.

Mrs Morbidi kirjoitti...

Ei ne tietty hihasta vedettyjä ole, mutta johonkinhan ne päätelmät on pitänyt perustaa. Ja riippuu tietenkin siitä, että mihin ne on perustettu, että voiko niihin "luottaa", näin kansalaisnäkökulmasta. (Ensin meinasi tulla krijotusvihree; kanalaisnäkökulmasta, hehheh.)