No niin, asiaan. Anna-Stina Nykänen kirjoittaa tuoreimmassa Nyt-liitteessä mainoksista:
Onko mainosten naiskuva muuttunut? Ehkä ei. Edelleen naisten oletetaan pyrkivän täydellisyyteen, se vain tuntuu olevan entistä vaikeampaa. Uhkat tulevat nyt naisen sisältä: bakteerit, hormonit, eritteet. Niitä vastaan on taisteltava, jotta vaikuttaisi täydelliseltä. Satumaiselta.
Mainokset ohjaavat katsojan jokaisella tauolla tarkkailemaan itseään; milloin päätä, milloin alapäätä, milloin ihoa, hampaita, suuta, huulia, hengitystä... koko ajan saa olla tarkkana, ettei mitään täydellisyydestä poikkeavaa vain ole päässyt tapahtumaan. Silloin kun minäkin harvoin katson televisiota, niin eikö siellä ole heti kohta joku kysymässä oletko yksi niistä monista naisista, jotka kärsivät pahanhajuisista vuodoista? Kai sitä tulee vilkaistua alapäätään siinä sohvalla, että olenko minä ja mitä tuo sitä kyselee. Toinen pahakas on se mainos, missä ne screenille heijastetut riehakkaat bakteerit hengailevat jonkun suussa hammaslääkäreiden seuratessa tilannetta jotenkin friikkimäisen epäilyttävästi. Sen jälkeen kysytään vielä onko sinulla hilsettä (onneksi ei sentään täitä) ? Oletko lihava? Särkeekö jalkoja? Ei kai vain jokin sieni muhi siellä myös? Kipeytyvätkö hartiasi? Syötkö epäterveellisesti? Närästääkö? Lirahtaako pissa? Ettet nyt vain haise sitten? Ja kuinka muuten on deodoranttisi laita? Lienee pettänyt? Ja entäpä se korvavaikku? Kuuluuko huonosti? Jätä kuule vanhat keinot, äläkä työnnä sitä vaikkua pumpulipuikolla! Ja sitten vähän animaatiota, että miten se vaikku sieltä korvasta oikein otetaan. Jokin aika sitten kärsimme kaikki tietämättämme couperosa -ihosta. Nyt tietämätöntä korvennetaan pahanhajuisella hengityksellä. Oletko sinä juuri se, joka saa hengityksellään pleksinkin takana istuvan palveluhenkilön kavahtamaan järkytyksestä? Käsi ylös, kuka ei työnnä kättään suunsa eteen siinä vaiheessa?
Anna-Stina Nykänen näkee tämän koskevan vain naisia, mutta kyllä siellä yhtälailla erektion ponnettomuudesta huomautellaan parhaimpaan actionaikaan. Ja samastu siinä sitten Brosnanin Pierceen, kun puhe mainoksessa kääntyy kaljuuntumiseen ja takaraivossa sykkii muistutus virtsasuihkun kaarevuustason huolestuttavasta hupenemisesta.
Vaikuttaisi siltä, että kun ulkonäköhommelit alkavat olla kondiksessa ja jokainen trenditietoinen kuluttaa muotiin sekä kauneuteen kahisevaa ylenmäärin, niin katse on kohdistunut nyt myös siihen sisäiseen kauneuteen. Sama ilmiö on muuten poliisi- ja lääkärisarjoissa. Sykähdyksittäin sukelletaan ihmisruumiin sisuksiin, ikään kuin olisimme kaikki todella uteliaita näkemään mikä sieni tai tauti ketäkin kalvaa ja miten se kalvaa. Luotiakin esitellään ruumiin sisuskaluissa niin kuin sitä vakuutusmainoksen hirveä tuolta se tuli ja tuonne se meni. Sitä jotenkin toivoisi, että sitten kun aika jättää, ei sentään pyydettäisi kameraryhmää paikalle (oho, fakta ja fiktio meni nyt vähän sekaisin, mutta kenelläpä ei tätä nykyä menisi).
Totta kai mainostajilla on tarve saada tuotteitaan kaupaksi, mutta niiden kokonaisuudesta muodostuu rasittava tietoiskujen suma. Ja kun samaa informaatiota tunkee illasta toiseen, se alkaa kuulostaa jankutukselta. Ei ole yhtään ihme, että porukka viettää mainostauot mielummin jääkaapilla.
***
Linkkilistan muokkaus haamupäivityksen syy.
How to Survive November 2024 – 22
6 tuntia sitten
26 kommenttia:
Nauran aivan hervottomasti (melkeinpä lirahti pissakin):) Mistä kaikesta jään paitsi kun minulla ei ole televiisiota!
Olen muuten aina ajatellut neulebloggaajista kovin nahkeasti. Nyt
ajattelen entistäkin nahkeammin, ja saatan vielä tuoda ajatukseni julki omassa blogissani.
Voi Maija! Älä ny ainakaan noiden esmerkkien takia mene televiisiota hommaamaan! Hirveissä paineissa vaan joutuu katselemaan mainoksia. Minä voin kertoa jatkossakin niistä, jos taas sisuksissa muhivia uusia mainoksia tulee.
Nahkeus on lähellä tarttua minuunkin, mutta mie en yleistä. En. Ainakaan vielä :). Pitää ensin saada todisteita.
Paha olo tulee omasta itsestä kun niitä mainoksia katsoo. Sitä vartenhan sitä juoksee sitten kauppaan niitä hajunsyöjiä hommaamaan. Huonon itsetunnon normalisoijia :)
Totta. Sulla oli muuten hyvä kirjoitus blogissasi.
Täällä taas tavan mukaan pilkataan kaikkea. Itse ajattelen kyynel silmäkulmassa näitä neulebloggaajia. Heidän käsissään, ihan konkreettisesti, on isämaan tulevaisuus. Kun SUOMEN MIES taas kerran joutuu idän julmaa iivanaa vastaan, niin mihin muuhun hän voi turvata kuin näiden bloggaajien pipoihin ja tumppuihin. - Jotain rajaa pilkallakin perkele!
**
Jos ei olisi mainoksia mistä me tietäisimme mitä ostaa, vittu. Jos ei mainostettaisi esm. Soft-Emboa, perkele, niin puoli Suomea pyyhkisi vielä perseensä käteen.
Setä, se on ihan totta. Hyvä että tuo huoltopuoli on iivanoita silmällä pitäen kunnossa.
Niin ja sanopa se, mihin sitä tosiaan osaisi pyyhkiä, jos sitä ei erikseen olisi televisiosta käsin opetettu.
No eihän sitä osaisikaan. Sitä pitäs vaan harjottaa sulkijalihasta päivät pitkät tai sitten kulkee jälkeiset housuissa. - Sitähän minä just...
Mietin juuri melkein samoja asioita. Sitä miten meihin halutaan vaikuttaa ulkopuolelta, viilata kaikki samaan muottiin. Mainostajat ja muut terveysterroristit! Mitähän niiden kanssa pitäis tehdä?
Moi Isopeikko, tuo olikin hyvä kysymys. Toiset sanoo, että pitäisi vaan ostaa sitten toisten firmojen tavaroita, jos siis sellaista tuotetta todella tarvitsee, mutta eihän se minusta mitään silloin muuta. Mainostus siitä vaan räjähtää, kun toisella alkaa kauppa käydä.
Sitä en tiedä, miten sitten ilman voisi olla, kun sellaiseen käsitykseen media meidät kasvattaa, ettei oikein ihan yhteiskuntakelpoinen ole, jos ei toimi niin kuin toivovat ja käytä sitä ja tätä. Nooh, tässä iässä se on jo helpompaa, mutta miten lienee tuon nuoremman sukupolven laita, kun ovat ihan tähän kiinni kasvaneet. Sen ilmiön sisältä on ehkä vaikea alkaa kovin kriittiseksi.
Setä, mutta onneksi sinä osaat jo! Mihin sitä televisiota enää?
Setäs'n ajattelu ohitti tuossa maailmamme mullerrukset: seuraavan kerran kun idän irnulaumat vyöryvät tänne ja varjelen vartija sitä, se tunnetaan kesäsodan nimellä, sen verta ilmaston lämpiäminen täsä muuttaa tilannetta.
Lumipuku ja muumikuvioiset lapaset jää naulaan, maastokuvioitu lingaminsuojus heiluen Kollaan ja Raatteen lordigreystoket leguaaninhännästä kiinni pitäen huitoivat aron laumoja kumoon, kaatuen suurien rämehyttyslaumojen pistoihin varjellen isiemme uskoa ja rancheja.
Melkein tässä pitää vetää jo kättä lippaan. No perhana.
Kiitoksia linkityksestä :)
Lumi, kiitos ja kiitos kiitoksista :)
Ja nyt kun Finntrio näköjään esittää kappaleen "Kyllä maalla on mukavaa" niin Saara perusasento ja kättä lippaan taas!
Jeh, arvokkuutta pitäisi jostain nyt löytää. Riittäisiköhän paikka topsatasessa? Vai mitähän se voisi olla? Kirja? Titteli. Hei! Se onkin tittelikateus, eikä kikkelikateus! Mutta jotenkin ihan kuin se ei vaivaisi minua, vaan jotakuta toista.
No vaikka - kaikki Mireille Mathieun levyt. Eiköhän siinä olis arvostusta ja passiota ihan riittämiin.
Mulla ei ole yhtään Mirelleä. Varmaan joskus on ollut yksi, ei ehkä levykään mutta single, mutta eihän se tähän hätään auta. Mitäs nyt tehdään sitte niin, kun ei arvo nouse millään?
Sun pitää devalvoida varmaan jotakin, kai, luulisin.
http://www.satakunnankansa.fi/blogit/blogiskooppi/
Ellilä kyllä kovasti yrittää! Aina ei tarttekaan tehdä kaikkea itte. Hehe.
Nyt tapat sen, sehän haukkuu sua, hah hah. "Kyökkipsykon kiukku ei laimene." Sä olet ny sitte kiukkunen akka ihan virallisesti. Kyökissä jopa spyko.
Nyt tapat sen, sehän haukkuu sua, hah hah. "Kyökkipsykon kiukku ei laimene." Sä olet ny sitte kiukkunen akka ihan virallisesti. Kyökissä jopa spyko.
Oho, kolmas kerta toden sanoo.
Minusta se oli nätisti sanottu.
Setäpä sen sanoi: neulebloggaajat on vähän niinkuin jotain lotta-svärd-tyyppejä. Niiltä sitten pipat ja lapaset kun seuraava talvisota syttyy.
Mutta helvetti, että nauroin taas! Ja pakko oli nuuhkaista kainaloita ja haaroväliä, ettei joku evil-mainoskaveri tule töihin ja haistele sieltä tiskin takaa ja pistä sitä telkkariin. On dödö meinaan jo pettänyt tänään.
-minh-
Ja meillä kuunneltiin Mireille Mathieun levyjä intohimoisesti vielä 90-luvulla. Enää ei niitä ole, mutta ehkäpä joskus löydän jokun helmen divarista. Suosittelen sitä sullekin, Saara, harva on sen värisytyksen voittanut.
-minh-
Oi voi, ei kai sulla ole pukannut kiirettä tänään?
Jooh, kyllä mä Mirelleä olen kuullut :)
Lähetä kommentti