tiistaina, maaliskuuta 22, 2005

Hilpeä haamumyyjä hymyilee

Aamulehti uutisoi tänään isojen kauppaketjujen pestaamista haamuostajista. Haamuostajat käyvät tekemässä koeostoja ja antavat sitten työnantajille pisteitä myyjien palvelualttiudesta. Kun mitään muuta kilpailuvalttia ei enää ole, kilpaillaan palvelusta, se nyt on selvää. Hyvin palvelleet myyjät saavat sitten bonusta oikein suoritetusta työstä.

Pikkukaupat eivät tässä kilpailussa pärjää. Ensinnä resurssit eivät riitä paketoimaan lahjakääreeseen joka hemmetin ostosta, puhumattakaan siitä, että työnantajat maksaisivat ylimääräistä hymylisää vaikka olisi naama irveessä koko päivän.

No, onhan tämä vähän eettinen ongelmakin. Asiakkaat saavat käyttäytyä ihan miten tahtovat ja myyjien pitää olla sellaisia henkipattoja, että pystyvät palvelemaan kaupungin kamalimman kyykyttäjänkin ilomielin. En tiedä mitä se tulee niiden psyykelle pidemmän päälle tekemään. Toivottavasti se raha kuitenkin korvaa kaiken.

Mutta minäpä ajattelin ruveta haamumyyjäksi. Tarkkailisin kaikkia asiakkaita sillä silmällä ja palkitsisin hyvin käyttäytyvän asiakkaan yllättäen hyvällä palvelulla. Tekisin joka päivä yllätyshyökkäyksiä asiakkaitten pariin ja mikäli joku suuruudenhullu ei taas vaatisi Stockmannin tarjoamaa yksilöllistä palvelua tarjoustavaraliikkeestä, jossa yksi myyjä juoksee tukka putkella täyttämässä kaikkien asiakkaitten merkillisiä toiveita, antaisin vaikka muovipussin ilmaiseksi.

Eilen naapurikaupasta ryntäsi sisään nainen, jolla oli katkarapusalaatti kädessään. Se hyökkäsi kassalle hyvin vihaisena ja vaati saada tietää, minkä maalaisia ne katkaravut oikein ovat, kun ne katkaravut nyt eivät kuulu tähän salaattiin edes. Sitten hän vaati saada kuluttaja-asiamiehen puhelinnumeron. Sen saatuaan hän jatkoi tiedusteluaan katkarapujen alkuperästä. Meidän kassa sanoi, että herranjumala, enhän minä tiedä, kun olen täällä kirjakaupassa töissä. Nainen sanoi tekevänsä valituksen huonosta palvelusta.

Kaikenlaisia siellä ravaa kaiken päivää, kun suuri osa hoidon tarpeessa olevista mielenterveyspotilaista on siirretty avohoitoon. Yksi käy joka päivä kiroamassa kaikki. Ja ”saatana kun on taas paljon jyrsijöitä. Saatana, rottia kaikki” ja yksi paskoi housuunsa istuessaan kirjapinon päällä. Rooman konsulit piti heittää roskiin. On vaikka minkälaista reppanaa aikuista, joita pitää kädestä pitäen neuvoa liimamaan postimerkkiä tai kirjoittamaan joulupukille. Pilvin pimein mummoja, jotka puhuvat penneistä eivätkä yhtään tiedä, mitä mikäkin maksaa. Pappoja, jotka haluavat kertoa kissansa päivästä. Miehiä, joille kaikki on perseestä. On asiakkaita jotka saavat raivarin siitä että heitä katsoo silmiin ja niitä, jotka raivostuvat kun ei katso. On asiakkaita jotka haukkuvat myyjiä huoriksi (sic!) ja asiakkaita, joiden ruokatunnin aikana ei saa olla käytävillä esteenä täyttämässä hyllyjä. On asiakkaita, jotka käyvät käsiksi ja joille on pakko soittaa noutaja. Tämä maa on täysin epärealistisessa tilassa ja palkatut haamuostajat käyvät antamassa pisteitä siitä, miten heitä palvellaan.

Joskus vaan on aika toivoton olo. On toki paljon hyviäkin asiakkaita, mutta mitäs valittamista tässä sitten olisi suuntaan jos toiseen.

11 kommenttia:

Syrinx kirjoitti...

Entäpä skenaario siitä kun haamumyyjä ja haamuostaja tapaavat? Voin kuvitella, että haamuostaja ei välttämättä tekeydy päivän aurinkoisimmaksi asiakkaaksi. Hänhän on duunissa ja jo tämä tuntuu nostavan riittävästi monenkin verenpainetta.

Saara kirjoitti...

Sen näkee sitten. Rottamiehelle pitää sanoa, että "äläpäs nyt höpötä siinä."

Anonyymi kirjoitti...

"Tämä maa on täysin epärealistisessa tilassa"

No nytpä senkin tiedän. Osa-aikaisena? pessimistinä olen sitä kyllä vähän epäillytkin ja huonommaksi se varmaan menee. Eli toisaalta nyt on hyvin.

Mocartes

Karpalo kirjoitti...

Näistä sun kauppakuvauksista saisi oivan lisän noiden junatarinoiden rinnalle siihen sun menestyskirjaasi. Keksin sille jo nimenkin. "Avohoidossa ja muita kertomuksia"

Järkyttävää lukea tuota todellisuutta siellä teidän työpaikalla. Kaikki hullut ihmiset eivät edes ole mielenterveystapauksia. Vaihtuuko teillä henkilökunta usein?

Mikko Moilanen kirjoitti...

Mainittu nainen saattoi kärsiä hysteriasta ;) Vakavemmin: ei ole yhdentekevää, että mistä "maasta" kalat on. Jonkun maalaiset kalastajat voi ryöstökalastaa vedet "tyhjiksi" kaloista, johon paras esto on olla ostamatta kyseisestä /maasta/ tuotuja kaloja.

Lisäksi, työtä tekevien tehtävä on tehdä työnsä hyvin. Ei ole olemassa mitään oikeutta työhön. Jos ei töitä pysty tekemään hyvin, niin sitten individi pitää korvata henkilöllä, joka pystyy työt hyvin tekemään.

Asiakaspalvelu on 99 % asiakkaan miellyttämistä. Paina se mieleesi.

hanhensulka kirjoitti...

Oliks se tää Moilanen tosissaan vai mitä se filosofoi tässä. Työt pitää tietysti tehdä juuri niin hyvin, että ei saa potkuja. Stahanovin aika on ohi, eläköön juuri-riman-ylittäjät, sekä asiakkaissa että palvelijoissa. Saara, minua voit katsoa silmiin!

Saara kirjoitti...

Tietenkin työt tehdään hyvin. Meillä nimenomaan hoidetaan kaikki avohoitopotilaatkin ilman ylimääräistä bonusta. Siitä pitäisikin muuten liittoon huomauttaa.

Sehän tässä kaiken takana oletusarvona on, että työ muka tehtäisiin puolihuolimattomasti. Mutta eihän se niin mene. Sen sijaan että johtajat tulisivat alas torneistaan ja tutustuisivat siihen työhön ja olosuhteisiin, he palkkaavat ulkopuolisen tekijän, joka ei kertapistolla pysty yhtään tietämään, mistä on kyse. Mutta eipähän käjet likaannu.


Heh, Karpalo. Aivan loistava nimi! Tuosta melkein jo tulee inspiraatio. Eikä meillä vaihdu työntekijät kovin usein edes. Ollaan sen verran pimeetä porukkaa, että viihdytään. Tänään kävin pikaisesti töissä maan pinnalla ja voi kamalaa, miten se oli outoa. Päivänvaloa, ohikiitäviä ratikoita, busseja, autoja, hirveä meteli ja piippaus.

Mikko Moilanen kirjoitti...

Ei teillä ole mitään velvollisuutta hoitaa avohoitopotilaita ja on ihan turha uskotella, että olisitte koskaan hoitaneet niitä. "Avohoitopotilailla" on oikeus hyvään palveluun siinä missä muillakin. Jos oikeutta ei mielestäsi ole, niin silloin kysymyksessä on vakava eriarvoistaminen, josta löytyy paljon hyviä esimerkkejä esim. 40-luvun Saksasta. Noin sitä on hyvä päivitellä muiden kauheutta ja unohtaa samalla miten itse käyttäytyy.

Ei tässä mitään uutta ole. Olet yksi tekopyhästä ihmislaumasta, joka ei tosiaankaan minua "ylevyydellään" hämää.

Saara kirjoitti...

Juuri näin. Avohoitopotilaatkin saavat hyvää ja yksilöllistä palvelua. Siitä tässä on kyse. Keskivertohaamun palvelveleminen on varsin helppo nakki, mutta täysin turha. Keskivertoasiakkaan palvelemisessa ei ole yleensäkään mitään ongelmaa. Pelkästään sen palvelutason mittaaminen ei kerro lähellekään koko totuutta.

Tällä blogilla on perusteeton mustamaalaaminen kielletty. Väärinlukeminen on sallittu ja väärinymmärtäminen myös, jos yrittää vielä kerran ymmärtää oikein.

Mikko Moilanen kirjoitti...

Niin, siis tässähän on kyse pohjimmiltaan siitä, että kaikenlaisilla ihmisillä on oikeus hyvään palveluun. Oikeuslaitos hoitaa rangaistukset ja tuomiot.

Läheskään kaikille ei riitä työpaikkoja, koska teollistuminen on on mullistanut tuotannon. Tämä on hyvä asia, koska vähemmällä työmäärällä saadaan enemmän aikaiseksi. Tällöin tuotteiden hinnat on edullisempia ja ihmisillä on paremmat mahdollisuudet nauttia tuotteista, joista ei muutama vuosikymmen sitten osattu edes uneksia.

Tällä hetkellä onnekkaimmat ja parhaimmat tekee töitä, mutta he eivät tee töitä ilmaiseksi vaan saavat siitä palkkaa. Hyvä niin, mutta parempi olisi, jos parhaimmat tekisi töitä. Näin siksi, että parhaimmat ansaitsevat työpaikkansa, ei onnekkaimmat. Paremmuutta on vaikea määritellä, eikä onnea voi sulkea koskaan kokonaan pois.

Jokainen voi tietysti itse päättää, että miten paljon yhteiskunnan tulisi avustaa tuottannon ja omistamisen ulkopuolle jääviä. Tosiasia on kuitenkin se, että työpaikkoja on rajallinen määrä. Työelämän ulkopuolelle syystä tai toisesta jäävien jättäminen oman onnensa nojaan on yhteiskunnan taholta julma heitteillejättö.

Kaikki on hyvin niin kauan kun työelämän ulkopuolelle olevista huolehditaan. Eläkeläiset ja lapset on myös työelämän ulkopuolelle jääviä. Asiat on suorastaan erinomaisesti, jos ihmiset kohtelee toisiaan sivistyneesti. Täten ei paljon vaadita siihen, että asiat on erinomaisesti. Näin ollen ei tietenkään ole hyväksyttävää asiakkaiden tai myyjien huono käytös toisiaan kohtaan.

Taisin tehdä pikaistuksissani virhearvioinnin. Ethän sinä ole ikinä pikaistuksissasi tai muusta syystä sortunut huonoon käytökseen? :)

Hyvää pääsiäistä.

Saara kirjoitti...

Huonosti käyttäytyvät ihmiset eivät yleensä hakeudu asiakaspalveluun ollenkaan, mikäli heidän elämäntehtävänsä ei ole päästä kiusaamaan satoja ihmisiä päivässä. Uskoakseni aika vähän sellaisia on, koska he eivät silloin työpaikassaan kovin pitkään viihdy. Enimmäkseen sellaiset varmasti ovatkin omistajia ja jo sinällään persoonia, jotka huvittavat tai kiinnostavat ihmisiä.

Mutta just niin kuin sanoit, kaikista tulisi huolehtia, jotta asiat olisivat paremmin.

Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille.