tiistaina, elokuuta 28, 2007

Se on syksy

Kännissä olen ääliö.













Mutta ah, blogosfääri on herännyt eloon! Ihanaa. Kaikkialla kuhisee jonkin sortin keskustelua känniääliöistä ja roskablogeista. Joka toisesta blogista pääsee joka toiseen ja sieltä vielä vaikka minne (sori, menin ihan sekaisin noiden linkkien kanssa, ei siis niin mitään logiikkaa) Ei tartte paljoa blogilistaa käyttää näinä aikoina, eikä kyllä blogatakaan, mikä on vielä ihanampaa.

Noh, känni on ollut aina suomalaiselle pyhä asia, eikä roskablogeistakaan eroon pääse samalla tavalla kuin ei pääse eroon sisällöttömistä radio- tai telkkariohjelmistakaan. Ei ne vaan millään voi olla kaikki uutisia tai dokumentteja, ei vaan voi.

53 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Roskablogeja! Känniääliöitä! - Tämähän sopii jatkoksi tuohon rynöys-postaukseesi edellä? Vain sukka puuttuu.

Saara kirjoitti...

Nih. Tuossa kuvassahan mä just teen roskakänniääliöbloggausta ja kirjoittelen rakkausrunoa. Kaksi kärpästä yhdessä iskulla.

Mutta mä käytän niin harvoin sukkahousuja, että unohdin sen kyllä.

Saara kirjoitti...

Kaksi kärpästä yhdessä? Ja vieläpä iskulla? No, kai tämäkin on jokin freudilainen lipsahdus.

SusuPetal kirjoitti...

Kamalasti linkkejä, ei jaksa lukea. Mieluummin sukka päähän ja baanalle.

Saara kirjoitti...

No niin oli, kuka niitä ny jaksais lukea, kun en edes jaksanut kunnolla linkata. Kauhee homma.

SusuPetal kirjoitti...

Kauhee homma olisi lukeakin, hahhah.

Anonyymi kirjoitti...

Mukava nähdä piiiiitkästä aikaa, kuinka polkkaajat linkittävät toisiinsa. Tulee ihan vanhat (hyvät) ajat mieleen, kun kirjoittaminen oli vuorovaikutteisempaa (mikä sanahirviö)kuin tätä nykyä.

Terveisin ex-polkkaaja.

Anonyymi kirjoitti...

Mää meinaan kans ettei niitä jaksais tai viittis lukee edes kaks kärpästä. Ei yhdessä, ei kahdessakaan iskussa.

Saara kirjoitti...

Noh noh, Susu ja Enska. Höpöt teidän kanssa nyt. Minäkin luin.

Mukava nähdä Marleenaa ja just niin, ihanaa kun Blogistan on herännyt eloon, ihan niin kuin ennen vanhaan.

SusuPetal kirjoitti...

Kiva nähdä Marleenaakin, mutta...

Höpö, höpö, kyllä Blogistaniassa linkataan milloin minnekin ja ollaan elossa ja on vuorovaikutusta, mutta te kaipaatte vanhoja, jotka linkkaavat vanhoihin, niin kuin ennen vanhaan. Höh.
Blogilistallakin on 11 000 blogia ja siellä tapahtuu linkittämistä ja keskusteluja käydään. Muitakin on olemassa kuin alkuajan porukka.

Ja nyt minä linkitin vanhaan Saaraan.

Saara kirjoitti...

Hmph, ei näin vilkasta ole ollut aikoihin. Sitä paitti olen tänään käyny blogeissa, joissa en oo koskaan käyny. Ettäs siitäs sait.

SusuPetal kirjoitti...

Mitäs minä sain??? Kerro heti tai en saa unta!

Kyllä tuolla joissakin blogeissa käydään toisinaan ja silloin tällöin aika vilkasta keskustelua esim. ihmissuhteista, kasvatuksesta ja sellaisesta, mutta eihän se ole kuin tavallisten bloggaajien porinaa...uusien ja untuvikkojen, jotka eivät ole armon Blogistaniassa olleet vielä kauan.
Vähän haiskahtaa, että keskustelu ei ole keskustelua, elleivät jotkut tietyt tahot keskustele ja se on peräti outoa mielestäni.

Pitäisi kai lukea sitten niitä oikeita blogeja, joissa keskustellaan oikeasti. Nih.

Anonyymi kirjoitti...

Minusta on aina kiva keskustella Saaran kanssa! Ja kiva on myös kun on älämölöä ja ääliöitä. Joku kerta pitäisi varmaan olla kännissäkin, mutta uskaltaakohan sitä enää?

Anonyymi kirjoitti...

mulle ei o kukaan kertonu millainen on hyvä känni

Anonyymi kirjoitti...

Tottakai keskustelua on nykyäänkin, en sitä mene kieltämään, Susu.

Olen hiljaa sivusta seurannut Blogistaniaa näiden vuosien (!?!) ajan ja mielestäni linkittäminen on jäänyt paljon vähäisemmäksi kuin ennen. Yli 11 000 blogin joukosta on vaikea löytää niitä itselle sopivia, jollei kukaan tuttu/tutumpi niistä sivuillaan mainitse. Enkä minä jaksa kaikkia ruveta lukemaan löytääkseni ne omimmat.

Susun kautta olen löytänyt muutaman uuden helmen. Ja teitä seuraan joka päivä, ystävät hyvät :)

Keep doing the good work.

Anonyymi kirjoitti...

ensio sanoi...

mulle ei o kukaan kertonu millainen on hyvä känni



No minä näin monikirjaimisempana, ikäänkuin isonaveljenä kerron nyt sinulle ensio että se pitää itse ottaa selville, ei sitä sinulle kukaan tule kertomaan, ensio .

Vt kirjoitti...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Bloginglobommordorissa käytävä keskustelu ei ole oikeaa keskustelua, jos sen yhteydessä ei linkitetä minuun. Siinä mielessä tämä on taas pitkästä aikaa kiva puheenaihe.

Saara kirjoitti...

Ohhoh, kukahan nyt on Susun mielestä jäänyt liian vähälle huomiolle? Sano ny ihan rohkeasti, niin löydetään muutkin sinne, missä koko ajan on on piillyt näin kiihkeä keskustelu ja mieletön linkkaaminen. Oikeasti. Nyt ihan tuntuu, että ehkä olen jäänyt jostakin paitsi. Mutta vaikeahan se on mihinkään löytää, jos ei linkata. Susulla puolestaan on niin paljon kavereita, että ymmärrän kyllä, muta sitä en ymmärrä, millä tavalla minulle uudet blogit juuri nyt eivät käy keskustelijoina... ja lisäksi vielä niin kuin Marleenakin sanoi.

Joo Helen, niin minäkin ajattelin vielä eilen. Nyt olen aamuääliö.

Moi Vt, vähän Susu kyllä yrittää viedä ilon tästä linkkaamista, mutta eihän suakaan ole näkynyt täällä eikä missään puoleen vuoteen.

No niin, ja Ensiolle selvisi sitten hyvä känni :)

Anonyymi kirjoitti...

Ei kun siis Saara tälle jollekin ensiolle se toivottavasti nyt selviää. Ensiolle (c'est moi) asia on ollut selvä jo aikaa.

SusuPetal kirjoitti...

Minä mietin sitä, että voiko keskustelua käydä ilman linkittämistä, esim. kommenttilaatikossa. Pitääkö mielenkiintoisesta keskustelusta tiedottaa ja linkittää?
Lisäähän se ehkä keskustelijoiden ja kantaa ottavien määrää, mutta jos ei halua sellaista?

Häiritsi tuo "Blogistanian eloon herääminen", sillä aika hengissä se minun mielestäni on nyt.
Mutta jos tuo linkittäminen on mittapuuna, että keskustelua käydään, niin sitä en oikein ymmärrä. Itse en pidä tuota linkittämistä niin merkittävänä juttuna.
Mielenkiintoisia keskusteluja(minun mielestäni) on käyty esim. Hömpän helmissä, mutta linkitys on siellä kyllä jäänyt vähemmälle. Neulebloggaajat kyllä linkittävät ahkerasti ja käyvät keskustelua.

Jotenkin tuntuu, että huomaa, niin kuin vt tuossa mainitsi, kivat aiheet, ne jotka kiinnostavat, mutta ei niiden puuttuminen tarkoita, että muualla ei tapahtuisi jotain.

Jos saa iloa linkittämisestä, niin se on totta kai ok, mutta ei kai sitä voi vaatia kaikilta? Paitsi, jos nettietiketti sellaista vaatii, tietenkin.
Blogiesittelyt on tietysti asia erikseen, uusia, kiinnostavia löytämiään blogeja kannattaa esitellä, mutta ei kai sillä ole mitään tekemistä keskustelun kanssa, sehän on konsulttihommia.

hpy kirjoitti...

Mitka ovat ne oikeat blogit?

Jari Sedergren kirjoitti...

Linkin tekeminen on ostensiivista toimintaa eli sormella osoittamista. Tuolla just nyt. Tai kato ite, joka on kohteliaampaa kuin KVG.

Jos itse lainaan tai kommentoin jotakin tekstiä, yleensä linkitänkin. Teen sen historioitsijana, jotka aina tekevät rutiininomaisesti viitteen, vaikkei olisi tarpeenkaan, mutta ehkä myös vähän nettietiketin vuoksi.

Semmoinen oli tapana ennen kuin tapana oleminen ei enää ollutkaan tapana. Mutta Susu on kommentteineen ensimmäinen aktivisti näin muodostuvalla informaation soratiellä. Käytännössä linkitys helpottaa informaation kulkua halusipa sitä sitten tehdä tai ei.

Linkitysrymäys voi todistaa sen, että tuolla just nyt puhutaan samasta aiheesta. Se on siis myös osallistumista.

Ja sitten joku aina joskus näkee vaivan kootakseen sen linkkirypääksi. Korvessa huutaminen on muuttunut keskusteluksi tai sitten me kaikki huudetaan yhdessä. Ehkäpä niissä eri puheenvuoroissa olisi aina välillä jotain uuttakin. Tai sitten kaikki ovat yksimielisiä.

Jos blogien lukeminen ylipäänsä on vaikeaa, niin sillä nyt ainakaan ei ole tekemistä mitään blogien maailman kanssa. Koko hommahan perustuu sille, että niitä luetaan, katsellaan ja kuunnellaankin. Linkki on vinkki.

Ei siinä varmaan mitään pahaa voi olla.

Saara kirjoitti...

Masentavaa. Kerta kaikkiaan masentavaa.

Nyt tympii taas. Johan sitä säpinää vähän iakaa kestikin. Noiden linkkien takana oli sadan kommentin keskusteluketjuja, mutta eihän niitä kukaan jaksanutkaan lukea.

Saara kirjoitti...

"Minä mietin sitä, että voiko keskustelua käydä ilman linkittämistä, esim. kommenttilaatikossa. Pitääkö mielenkiintoisesta keskustelusta tiedottaa ja linkittää?
Lisäähän se ehkä keskustelijoiden ja kantaa ottavien määrää, mutta jos ei halua sellaista?"

Siis mitä helvettiä? Entä jos haluaa. Tämä meni ihme jankkaamiseksi.

SusuPetal kirjoitti...

Älä nyt Saara luovuta.

Sedikselle: linkki on vinkki, eikä linkittämisessä mitään pahaa ole tietenkään, mutta onko siihen velvollisuus? Siihen olisin halunnut vastauksen.

"Jos itse lainaan tai kommentoin jotakin tekstiä, yleensä linkitänkin. "
Tämähän nyt on selvääkin selvempää. Idioottinako sinä minua pidät?

"Semmoinen oli tapana ennen kuin tapana oleminen ei enää ollutkaan tapana. Mutta Susu on kommentteineen ensimmäinen aktivisti näin muodostuvalla informaation soratiellä."
Jessus. Kyllä, idioottina sinä minua pidät.

Sanottakoon nyt siis vielä kerran, että en tarkoittanut linkittämisestä kirjoittaessani sitä, että kun lainaa jostain jotain tai viittaa jossakin blogissa käytävään keskusteluun, ettei linkittäisi sitä( eli se nettietiketti, josta mainitsin kommentissani ennen sediksen kommenttia), vaan sitä, että keskustelua voidaan käydä myös ilman linkkejä (siis, kunhan ei lainaa, varasta tai muuten väärämielisesti käytä toisen sanomaa omassa blogissaan), että vaikka ei linkityksiä näy, keskustelu voi käydä vilkkaana -ei ehkä niin laajana kuin silloin vanhaan(hyvään) aikaan oli tapana, mutta pienimuotoisemmin ja se riittää minulle todisteeksi, että Blogistaniassa on säpinää ja elämää.

Saara kirjoitti...

Niin siis Enska, ensiolle joo. Kirjoitin orjallisesti isolla enkä kutsunut Enskaksi.

Mä en kyl aio jankkaa tätä ihme jankkaamista enempää. Ei mulla ole koko päivää aikaa etsiä joitain piilokeskusteluja. On hemmetin hyvä että joku niihin linkkaa, niin ne löytää helpommin. Ja sitä paitsi, niin löytyisi niitä uusiakin blogeja, joita siis minäkin löysin.

Anonyymi kirjoitti...

-Vielä jonain päivänä minä linkitän! -Ai mihin ja mistä asiasta?
-No siis ööh

Saara kirjoitti...

Hyvä KEU! Linkitä Susu.

Anonyymi kirjoitti...

Hm jaa taidan olla liian epäkorrekti linkityksiin.

SusuPetal kirjoitti...

Höh, onko se jankkaamista, kun ei huuda hiphurraa, happy days are here again ja taas linkitetään.

No, jos on, niin ei jankata.

täällä

täällä

täällä

täällä

on erilaisia keskusteluja, osa jo käyty loppuun, osa jatkuu. Piilokeskusteluina en niitä pidä. En kyllä oikein ymmärrä, miksi pitäisi koko ajan olla tietoinen siitä, mitä keskusteluja missäkin käydään, mutta se ei nyt ole niin uutta etten ymmärrä.

Saara kirjoitti...

Noh, ehkä kaikilla ei tosiaan ole aikaa etsiä itse ja olisi kuitenkin kiinnostavaa tietää, mistä puhutaan. Sitä paitsi tekstin tuottaminenkaan ei aina väsyneenä onnistu, joten lukeminen on ihan mukavaa. Ja sitä paitsi, kyllä minä kesksuteluja olen käynyt ihan piilossakin koko ajan pitkin Blogistaniaa. Kyllä minä uskoakseni hvyin tiedän mistä minä puhun, kun väitän, että tässä mestassa ei ole aikoihin ole ollut tällaista vipinää.

Minä en vittu tajua, mikä siinä sinusta on niin ärsyttävää.

Saara kirjoitti...

Siis julkkisblogeja. Just. Ja kaikissa vissiin Susu linkattuna, mutta ei mua, nyyh nyyh. Noh, olen kyllä sen verran reilu, että olen tosiaan seurannut noitakin keskusteluja. Ja ihan omin päin olen nuokin löytänyt, vaikkei kukaan linkannutkaan.

Saara kirjoitti...

Ei muuten pitänyt paikkansa tuo mitä sanoin, Hanhis on linkannut niistä ainakin suurimman osan :)

SusuPetal kirjoitti...

Ainahan tulee vipinää, kun ulkopuolelta yritetään määrittää miten olla ja toimia ja kerrotaan minkälainen joku on.

Minusta joissakin blogeissa on ollut säpinää. Mutta se, mitä minä pidän säpinänä, ei sinua ehkä sytytä, vaan sinä sytyt jostain toisesta asiasta, ja minusta tuntuu, että sinua ärsyttää se, että minä säpisen.

Tällä hetkellä minua ärsyttää se, että KEU:ko ei ole linkittänyt minuun?

Saara kirjoitti...

Niin, no etkös sinäkin juuri yritä määritellä ulkoapäin miten ja mistä minun tulisi innostua ja mistä ei. Kyllä se herättää säpinää näköjään ja joo-o, ärtymystäkin.

Saara kirjoitti...

KEU ei uskalla tämän jälkeen linkata kyllä yhtään ketään :)

Saara kirjoitti...

Näin saa mukavasti pitkän kommenttiketjun, kun muistaa asioita kesken tiskikoneen tankkaamisen, eli:

Ei kyse ole siitä, ettenkö innostuisi noista kesksuteluista, en vain välttämättä halua Turun Sanomiin :), enkä oikein tunne, että mielipiteelläni olisi jotakin merkitystä tuolla. Sitä paitsi minä en lue "hömppää", vaikka voisin kyllä lukea, mutten kirjoittaa. Se on liian vaativaa.

Saara kirjoitti...

...keskusteluista, keskusteluista, keskusteluista, keskusteluista... jos oikein kovasti harjoittelen, niin opin sen vielä joku päivä. Enkä opi.

Anonyymi kirjoitti...

Liian hapokasta, ei pysty, linkittämään, ainakaan vielä. Mutta toisaalta viittaan paljon ja käyn tänne jättämässä jälkiä hä hä hää.

Omituinen höpöttäjä
keu keu

Anonyymi kirjoitti...

Viittaan kintaalla, korostan, sanoi Paavo N Mänty, Jasmine Petäjän setä, medialle.

keu keu

SusuPetal kirjoitti...

Äh, ei kannata käyttää keskustella sanaa, koska se on niin vihrealtissana.
Jutskata. Se on helpompi.
Joo, ei taida KEU linkittää ketään.

Äääh, Turun Sanomat ole mitään, kun olen ollut hesarissakin, hahhah.

No, saatiinhan säpinää:))

(hieman minua kyllä vielä ärsyttää tuo sediksen kommentti, siinä kyllä sormi ojossa ojennettiin, että jos lainaa tekstiä, niin pitää linkittää. Höh, kyllähän minä sen tajuan, vaikka muuten olisin kuinka vajaa. Vaan ehkäpä olen ymmärtänyt väärin, eikä sitä oltu tarkoitettu moitteeksi vaan ystävällismieleksi muistutukseksi. Olen ennenkin ollut heikohko sisälukutaidossa. Onneksi en ole ainoa.)

Anonyymi kirjoitti...

Totanoi.

Sitten kun jompikumpi teistä, S. tai S., väittelee (= tehdä väitöskirja, jota puolustaa julkisessa väitöstilaisuudessa), niin vaadin, että se toinen teistä asetetaan työn viralliseksi vastaväittäjäksi.

Tulen sikspäkin ja popcornipaketin kanssa seuraamaan tilaisuutta.

Kustokseksi ehdotan Amin Asikaista ja linjatuomareiksi Ilkka Nummistoa ja Mike Tysonia.

Anonyymi kirjoitti...

Onpa vilkasta vilinää kommenttiosasto(i)lla! Ainakin asioista keskustellaan. Se on hyvä se.

En voisi olla enempää yhtä mieltä Sediksen kanssa.

Rauha maassa ja ihmisillä... vaikkei ole edes joulu :)

Jari Sedergren kirjoitti...

Kiitän kannustajia. Ja muitakin. Minä nyt vain kerron miten minä sen näen.

Minulla on muuten ollut yksi hauskimmista illoista pitkään, pitkään aikaan. On tanssittu kadulla ja vähän muutakin.

Mahtavia uusia tuttavuuksia. Herkkiä kokemuksia. Ja avointa kommunikaatiota.

Ei niillä ollut blogien kanssa mitään tekemistä. Mutta toivottavasti ne linkkaavat käyntikorttiin.

Saara kirjoitti...

Kukas tämän blogin on yöllä päivittänyt? Omituista.

SusuPetal kirjoitti...

Blogit, jotka päivittyvät itsestään, ovat helppohoitoisia. Siihen on pyrittävä.

Anonyymi kirjoitti...

Kännissä olen joskus ollut, ehkä olin ääliö.

Anonyymi kirjoitti...

Mainos: Väsäsin pelkkiä linkkejä eri blogeihin sisältävän postauksen, kun mua alkoi tämän keskustelun seurauksena niin perhanasti linkutittamaan joten oli ihan pakko raapia.

Anonyymi kirjoitti...

Blogeista en sano muuta kuin että olen monesti ihaillut näitä kuvituksiasi, tällaisia kuin tässä postauksessa. Jotenkin näen, että osaisit tehdä kivan lastenkirjan, jos aikaa olisi, teksti ja kuvitus kirpeää.

Saara kirjoitti...

NO määhän Susu oottelin sitten, koko eilisen illan ja tämän päivän, että tämä päivittyisi itsekseen, mutta ei. Ei niin millään. Ei olekaan kovin helppohoitoinen. Mutta vissiin vuodatuksen blogit on olleet oma-aloitteisempia.

Niin just, Helanes. Kyllä ne juovuke ja ääliö jotenkin kuuluvat samaan kuvaan.

Johannes, hilpaisen heti tästä sinne, kunhan saan tämän tästä tehtyä.

Kiitos, Sylvi! Nyt se tuli. Jo mä olen ihmetellyt, että eikö kukaan tosiaankaan tykkää mun piirrustuksistani, kun ikinä kukaan ei niistä sano mitään. Tämä kyllä lämmitti.

SusuPetal kirjoitti...

Joo, kannattaa siirtyä vuodatukseen, mitään ei tarvi itse tehdä, on voinut vaan olla töissä rauhassa ja blogit ovat päivittäneet itsensä monta kertaa useana päivänä. Aika kätevää.

Saara kirjoitti...

On kyllä. Munkin vuodatus oli yli vuoden tauon jälkeen ihan mennyt päivittymään.

Anonyymi kirjoitti...

Vittu että vituttaa tuo siisti plugin, joka mahdollistaa kaiken maailman kuvien ja linkkien esikatselun joka kerta kun hiiri sattuu vilahtamaan hiiren päällä.

Mistä sikiää webdesignereitä, joiden tärkein tehtävä on vaikeuttaa ihmisten lukunautintoa? Jos käyttäjillä oletettavasti on nopea netti, ne voi avata sen linkin esimerkiksi toiseen välilehteen ja jatkaa lukemista siitä mihin jäivät. Jos niillä on hidas netti, ne ei ainakaan halua välillä käyttää kaistaansa siihen kun jostain ankeasta linkistä aukeaa esikatselu.

Sainpas taas purettua. Suosittelen siis poistamaan tuon Snap-jutun kunnes keksit mikä hyöty siitä on.