sunnuntaina, joulukuuta 16, 2007

Mediatalouden erittäin lyhyt oppimäärä

Jatkoa eiliseen. Hs.fi:n kokkareille kutsutut olivat siis edustamassa vain itseään, eivätkä bloggareita yleensä. Olin siis ymmärtänyt tämän kohdan ihan väärin ja myönnän erheeni hyvin auliisti. Se johtui kenties siitä, mitä Kari Haakana sanoi bloggareista sidosryhmänä. Ärsytykseni puolestaan johtui siitä, että asioihin oli herätty vasta jälkijunassa, ja siitä, että kysymyksiä oli jätetty kysymättä ja että jälkeen päin on ajateltu heittää täyslaidallisia, muttei paikan päällä tietenkään.


Lisäksi tänään erityisesti on ärsyttänyt se, että noita karkeloraportteja ei ilmeisimmin olisi saanut kritisoida. Kun et itse kerran ole tullut kutsutuksi, niin pidäpä turpasi kiinni tai minä kerron kaikille, kuinka kateellinen olet, koska kutsuja karkeloihin eivät kaikki tietenkään voi saada. Mutta jälkikäteen voi varmasti kiskoa sitten itse kukin papuja käkättimeensä raportteja lukiessaan. Onhan sekin kai tavallaan kivaa.. Oijoi. Alkaako sananvapaudelle tulla jo rajoituksia tuolta kärkipään suunnalta pikkuruisen häväistyksen muodossa. Hävettää jo melkein kirjoittaa koko aiheesta, mutta kun minulla ei ole mitään hävittävää. Ei se häväistys nyt tänne tehoa. Kun ei ole sitä paikkaa siellä Blogilistalla, jonka nousua ja laskua kytätä, eikä tartte nuoleskella sen takia kenenkään kengänpohjia eikä persettäkään.

No. Eli siis joitakin tämän suuntaisia ajatuksia päässäni on viime aikoina pyörinyt:

Talouden ja tekniikan kehitys on johtamassa siihen, että mainonnasta on tulossa viestintäalan tärkein tulonlähde. Erityisesti sanomalehdet ovat haasteen edessä. Lukijoiden mielipiteet on otettava entistä enemmän huomioon, sillä valinnan varaa on. Internetin joukkoviestintäteknologia on edullista ja helposti saatavilla. Online-palvelut ovat lisääntyneet huimaa vauhtia ja sanomalehtien levikit ovat olleet pitkään laskussa.

Haasteellisinta verkkolehdille on houkutella mainostajia asiakkaikseen, jos lukijoita ei riitä samaa tahtia kuin sanomalehden paperiversiolle. Mediamarkkinoilla tuote myydään ensin tilaajille ja tilaajista koostuva yleisö puolestaan myydään markkinapaikaksi mainostajille. Siten sanomalehtien levikin lasku sekä tv-kanavien lisääntyminen vaikuttavat yleisömäärän pienenemiseen mainostajien saamaan näkyvyyteen. Näin mainonnan hinnat kääntyvät laskuun ja tulot pienevät. Verkkolehdillä onkin edessään raju kilpailu mainostajista. Miten haalia myös Internetissä kyllin laaja lukijakunta, joka kiinnostaisi lisäksi mainostajia? Internetin ilmoitusmyynti ja mainonta ovat nousseet muuta mediaa enemmän, mutta verkon taloudellinen kapasiteetti on vielä hyvin vaatimatonta ja tulevaisuus täysin arvailujen varassa.

Mahdollisuudet yksityisille mainostajillekin kasvavat median sähköistymisen myötä. Mistä paikallinen market tai autokauppa saa parhaan mainostehonsa tulevaisuudessa jää nähtäväksi, mutta mahdollisuudet julkaista päivän tarjoukset vaikka marketin tai autokaupan omalla kotisivulla ovat jo olemassa. Kohderyhmän verkkokäyttäytymiseen voi vaikuttaa helposti myymälän tai ketjun asiakasrekisterin avulla. Kun sanomalehtien levikit pienenevät, myös verkkolehden vetovoima mainostajien silmissä heikkenee. Tämä tietää ainakin maakuntalehdille kovia aikoja.

Eli kaiken kaikkiaan, sanomalehtien levikit ovat laskussa. Tilaustuottoja ei tule enää samaa tahtia kuin ennen. Lehtiä luetaan Internetistä yhä enemmän. Se siis kasvattaa lehtitalojen taloudellista painetta. Mistä mediatalot saavat rahaa, jotta voivat kustantaa verkkolehden ylläpidon? Lukijat eivät halua maksaa verkossa mistään. Se mielletään ilmaiseksi eikä Internetistä luettavissa olevista lehdistä olekaan suostunut maksamaan kuin kourallinen ihmisiä. Loput jättävät lehden lukematta, koska tarjolla on runsaasti ilmaistakin tietoa.

Sanoman enemmistöomistuksessa oleva Sanoma Digital* varautui siis tähän ostamalla Blogilistan, jossa on yli 12 000 potentiaalista ja mainostajille todistettavissa olevaa lukijaa. Lisäksi bloggareista saatavalle hyödylle on vain mielikuvitus rajana. Voimme ainakin kuvitella suuren ihanan yhteisön, jonka jäsenet ovat linkkautuneet hs.fi:n sivulle vähintään Blogilista.fi:n kautta ja lisäksi mahdollisesti Twingly-hakukoneen avulla. On myös kaiketi vain päivän kysymys, milloin ensimmäinen mainos pompsahtaa silmille ja kajahtaa korville ennen kuin pääsee lukemaan omaa suosikkilistaansa.

Sinänsä siinä ei ole mitään väärää, että yhtiö pyrkii tulemaan toimeen. Se on oikeastaan melko nerokasta tässä median murrosvaiheessa. Mutta mitä tästä kaikesta seuraa lisäksi muille sanomalehtitaloille, joiden levikit ovat yhtä lailla laskussa. Kuinka suuren osan lukijakapasiteetista sanomatalo ahmiikaan ja mitä seurauksia sillä on esimerkiksi sananvapaudelle, kun kaikki uutisointi ja tieto kulkee myös Internetissä suomalaisille yhden jättimäisen mediatalon kautta.


*Sanoma Digitalin ”omistavat yhdessä Sanoma, Sanoma Magazines Finland ja SWelcom. Sanoma omistaa yhtiöstä enemmistön.Sanoma Digital keskittyy verkkoliiketoimintoihin Suomessa ja Baltiassa. Sanoma Digitalin tehtävä on kehittää uusia verkkoon liittyviä kuluttajatuotteita ja -palveluja. Yhtiön kehitys- ja myyntivastuulle siirtyvät Sanoman sähköiset luokitellut palvelut, Keltainen Pörssi, Huuto.Net ja Oikotie, sekä mainontaa verkkosivuille myyvä Sanoman Verkkomediamyynti. Sähköisiä luokiteltuja palveluja johdetaan yhdessä Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien kanssa.”(www.sanoma.fi).

26 kommenttia:

SusuPetal kirjoitti...

Jos sinut pitää häpäistämän, pitää sinun myös häpeää tunteman.
Laitoin juuri tuon edellisen päreen kohdalle kommentin, ja sitten täällä onkin jo uusi juttu, prkl.
Jaksa tässä loikkia laatikosta toiseen.

Saara kirjoitti...

Pitäis ja pitäis. Aina pitäis niin paljon. Nyt pitäis laskea palkat ja hävetä. Ei jaksais kyllä sitäkään.

setäs kirjoitti...

Sinulta pitäs kyllä ottaa pois se näpsätin siitä pöydältä. Menit taas viisaampias neuvomaan, vaikka jotku niistä on käyny Unkarissakii. Voi sinua Pönttö! Nyt nurkkaan häppeemään.
*
Pääasia kai tässä kaikessa oli sidostesukat osas käyttäytyä siellä Erkkolassa hyvin, löysivät jotain päälleen, istuivat kiltisti, eivät murustaneet pahemmin ja nyökyttelivät.
*
Vastakkainasettelun aikÄH...

turisti kirjoitti...

Pieni paranoia on varmaan ihan hyvästä, mutta tuo lainaamasi tekstinpätkä liittyi valitettavasti eilisiltana parin bloggaajan kanssa käymään keskusteluun, joka ei suinkaan liittynyt sinuun, blogiisi tai mihinkään hs.fi -yhteyteen.

But hey, whatever floats your boat.

kervå kirjoitti...

"Joukkoviestintäteknologia on edullista ja helposti saatavilla"

Tarkoitat varmaan, että nettihommailu on käyttäjille helppoa ja halpaa (nyt kun tarvittavat verkot on jo olemassa). Esim. TVsysteemithän ei tunnetusti kovin halpoja ole ;)

Saara kirjoitti...

Oh! Setä! Misä sää olet ollut?

Niin niin, Turisti. Juu juu. Takerrutaan tähän. Totta kai. Puhuttiin tuolla kylillä ja heitin sisäpiirivitsinä, jos joku vaikka ottaisi itseensä. Äh. Melko kulunutta.

Niinkö mä sanoin, Kervå? Voi kaikkee sitä kiireessä. Vielä pitäisi vaan palkkoja laskea ja tässä kukkua.

SusuPetal kirjoitti...

Hyi häpeä, Saara, paranoidinenkin vielä kaiken lisäksi. Tietenkään mikään ei liity mihinkään.

Aaah, tätä häpeän hekumallista määrää. Lisää, lisää! Ihanan syntinen olo!

Saara kirjoitti...

Heh, no nää nyt on näitä. Tärkeiden bloggareiden tärkeitä juttuja :). Siksi ne ovat niin tärkeitä. Pitää ymmärtää.

Ensio E. kirjoitti...

Jos tuo nyt näissä yhteyksissä esiin tullut porukka edustaa jotain "sisäpiiriä", niin ei tästä piiristä – joinkin poikkeuksin – varmaan paljoa kostu sen enempää Sanoma Digital kuin mikään muukaan taho. Eli tuskin suuren murheen väärti.

Saara kirjoitti...

No ei, ei se niin suuren murheen väärti ollutkaan. Kunhan vähän sanoin, mutta paljonpa se paisui. Ja toisaalta kuitenkin toivoisin... äh, jaksa enää. Aikainen herätys ja silleen.

Mrs Morbidi kirjoitti...

Tää on oikeestaan jännittävää, koska bloggaaminenkin on jonkinlaisessa murssoksessa, eiku murroksessa. Mummiälestä. Vaikka polkkaajien määrä näkyy Blogilistan mukaan kasvaneen on kasvu hidastunut (mutu-tunne). Alkuinnostus laantunut. Monet kirjoittavat Naamakirjaan mieluummin kuulumisens akuin blogiin. Blogien luonnekin taitaa olla muuttumassa tai on jo. En ole kyllä paneutunut näiden juttujen miettimiseen, nämä ovat hajanaisia pikamietteitä. Ai niin.
Musta tuntuu että sanomalehtitalo ei pysy netin käyttäjien perässä, se on aina jotenkin jälkijunassa siinä mitä (interaktiivista) kannattais ostaa.

Saara kirjoitti...

Totta, Ruu. Riskinsä on kaikessa. Bloggaaminen voi tosiaan kieriskellä jo kuolontuskissaan. Ainakin Blogilistan kehittämiseen tähtäävä ajatus "listan alasajosta ja kuolleiden sielujen nollaamisesta" (Iines) ei taitaisi tuota silmällä pitäen olla kovin kannattava veto.

Tosin en usko, että tämä joukko on maltaita maksanutkaan :)

Iines kirjoitti...

Saara, muistathan, että tuhkasta nousee... Feenix-lintu!

Iines kirjoitti...

Mitä tulee "sisäpiiriin", en oikein usko siihen. Sisäpiiri syntyy vain ulkopiirissä, siis sen ajatuksissa. Eikö?

Minusta tämä sisäpiiriksi arveltu kemuihin kutsuttu kokoonpano on napattu samalla periaatteella, jolla lintu nappaa hyönteisen: sen joka lentää aktiivisesti ja näkyy pullena hahmona saalistajan silmään. Ei sen väliä, vaikka sisällys paljastuisi tyhjäksi, nielaistu on, ja voi se olla täyttä proteiiniakin.

Iines kirjoitti...

Korjausliuskalla perään :)

pullena hahmona = pulleana hahmona

Saara kirjoitti...

Joo, siis, Iines, ei minulla ole mitään sisäpiiriä tai piirittömyyttä vastaan. Niinhän se on kuin sanoitkin. Ja kutsuperiaatekin on just tuo pullea ötökkä, jonka ympärillä muutenkin paljon surisee. Minä vain... mutta en jaksa sitä enää. Menin aamulla kuuteen töihin ja just pääsin kotiin. Epämiellyttävää alkaa heti ajatella niitä pulleita.

Saara kirjoitti...

Tämä kaikki on niin hassua. Hysteeristä naurua. No niin. Sehän on jo alkanut.

SusuPetal kirjoitti...

Mikä on alkanut? Koska se loppuu? Mitä kuuluu?

"Huumori on sitä, että nauraa kaikesta huolimatta".

Otto Bierbaum

(sitaatti kirjasta, jonka posti toi tänään)

Ensio E. kirjoitti...

Ja Susu, Bier soll man immer haben. Mit oder ohne Bäumen und Otto.

Saara kirjoitti...

Ehheh, Susu, niinkö siinä sanottiin. Ai jai. Pitää varmaan ostaa ittellekki.

Alkanut on, rahastaminen. Loppua ei näy.

Ai että mua korpee, kun noi puhuu noita kieliä. Mää jaksa tommosta. Minä se vaan panen maate ja pongahdan aamuyöstä taas ylös kuin vieterinukke.

Ensio E. kirjoitti...

Ääi kun Susu aina leuhkii vaan noilla hienoilla kirjoillaan (joita vielä tuo posti, ei ite viitti edes käydä kaupasta hakemassa). ¡Mierda!

Ja jos mun nimi olisi Otto Bierbaum, niin kyllä minäkin yrittäisin sen naurulla varmaan kuitata. Väkinäistä voisi kyllä olla. Ja en kyllä sennimisen tyypin kirjaa lukisi, vaikka posti toisi ovelle ja sanoisi että lue.

SusuPetal kirjoitti...

Lukisit ihan takuulla, Ensio. Älä huijaa. Itse asiassa luulen, että Oton kirja on jo hyppysissäsi.

Das ist wehr!

Und Guten Nacht, Saara. Vielen Danken.

tanssiva harmaa pantteri kirjoitti...

Mainoksia, mainoksia. Kuinka moni niitä lukee täällä blogeissa? Ja kuinka moni tekee tärkeitä päätöksiä niiden pohjalta, esim. hankintapäätöksen.
Minä ainakaan en edes vilkaise niitä.

Saara kirjoitti...

Guten morgen, "Ja jos mun nimi olisi Otto Bierbaum", just joo, sanoo Ensio e. Tappinen.

Kaikkea sitä.

Pantteri, se vaan kun, hmm... mainokset taitavat joihinkin kuitenkin tehota. Ei kai ne muuten.

Ja nyt jännittämään magneettikuvaa iltapäivään asti. Hauskaa päivää.

tanssiva harmaa pantteri kirjoitti...

Täällähän tuo tänään lehdestä lukemani uutinen tosiaan on jo. Ehkä se oli Hesarissa jo aikaisemmin. Minäkin olen tämän postauksesi lukenut... onkohan joku rivi jäänyt lukematta? Tai asia on mennyt toisesta korvasta sisään toisesta ulos...
Katsotaanpa mitä tässä hässäkästä seuraa - onko bloggaaminen tässä muodossa tiensä päässä kuten niin monet noissa kommenteissa tosiaan kirjoittavatkin.

Saara kirjoitti...

Hei Pantteri, ehkä toi oli vähän huonosti selitetty tai siis siten, että olen pitänyt itsestään selvänä asioita, jotka olisivat vaatineet ihan alustuksenkin. Sitä paitsi pitkiä postauksia on vähän hankala kiireessä lukea. Niin mullekin monesti käy.

Ei siitä ole Hesarissa mainittu sanallakaan... hmm... Sediskin siitä taisi omassa jutussaan mainita.